Uniek natuurgebied in Brazilië - Reisverslag uit Serra da Canastra, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Uniek natuurgebied in Brazilië - Reisverslag uit Serra da Canastra, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Uniek natuurgebied in Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

20 November 2013 | Brazilië, Serra da Canastra


Voor mijn verjaardag kreeg ik een prachtig cadeau van Fokko. Een weekend naar 'Serra da Canastra'. Het is een nationaal park, gelegen in de staat Minas Gerais, zo'n 400 km ten noorden van Sao Paulo. In Serra da Canastra vindt je prachtige groene heuvels, schilderachtige valleien met kronkelende rivieren, indrukwekkende rotsformaties en prachtige watervallen met een machtige rivier “Sao Francisco”. De bergdorpen in deze omgeving lijken te zijn vergeten door de tijd. Wij logeerden aan de rand van het nationaal park.

’s Ochtends vroeg vertrokken wij vanuit Bonfim Paulista richting Canastra. Deze bergketen ligt ongeveer 350 km vanaf onze woonplaats. Alles wat je oog ziet is soms moeilijk te verwoorden maar ik hoop met bijgevoegde foto’s jullie een beeld te geven. Onderweg zijn wij een paar keer gestopt voor een natje en een droogje. Zo kwamen wij in een schilderachtig plaatsje 'Vargem Bonita'. Daar stond voor mij de mooiste telefooncel die ik ooit heb gezien. Uitgebeeld in “de Toekan”, de beroemdste vogel en symbool van Brazilië. We reden door naar het nationaal park. Eerst hebben we samen een traditionele maaltijd genuttigd. Het eten stond klaar in pannen op een hout-oven om het warm te houden. Je ziet deze ovens hier veel in Brazilië. Natuurlijk aten wij, zoals gewoonlijk, bruine bonen, rijst, maniok, vlees en groenten. Een goede maaltijd.

Vervolgens gingen we naar de waterval 'Casca d’Anta', een 20 minuten lopen door een prachtig natuurgebied. Het was hier een lawaai vanjewelste; je hoort er vogels fluiten, dieren geluiden, gezoem van insecten. Veel mooie gekleurde vogels en vlinders dwarrelden en vlogen om ons heen. We zagen de 'Carara' (de adelaar van deze omgeving) en het zoogdier de 'Tapir Anta' waar de waterval zijn naam aan heeft te danken. Deze dieren zijn slechts te vinden in afgelegen gebieden. De stilte in dit gebied, met gezang en geluiden was voor ons indrukwekkend.

De waterval kwam in zicht met prachtig kristalhelder water. De daling van de waterval is 186 meter. Je zag de regenboog in het water. De rotswanden aan beide kanten waren bedekt met mos en waterplanten, wat een mooie natuur. We zijn over de glibberige rotsen geklommen om zo dicht mogelijk bij de waterval te komen. Kletsnat werden wij door de waterdampen en het op-spattende water. Wat hebben wij genoten van dit natuurgeweld.

Daarna zijn wij op zoek gegaan naar een slaapplaats. We kwamen langs een restaurant op een berg waar nog enkele Brazilianen zaten. Wij vroegen of ze een slaapplek wisten. De eigenaar zei, 'ik heb nog wel een kamer vrij'. We besloten om hier te overnachten. Een super plek, op een berg van 1270 meter hoogte, met rondom bergen. Tijdens de nacht was het aarde donker, je zag de prachtige sterren, wat een mooie plek op aarde.

De volgende ochtend vroeg opgestaan om de opkomende zon te zien. De eigenaar van het restaurant was al eerder opgestaan want hij heeft ook nog een kleine boerderij met 4 melkkoeien, die met de hand gemolken moesten worden. Zijn vrouw maakte verse kaas van de melk. Na ons ontbijt met die heerlijke kaas zijn we vertrokken. Gereden over de kronkelende zandpaden door de bergen. Je kunt er zomaar verdwalen want er staan bijna geen richtingaanwijzers. Soms gingen we over een erf van een boerderij en moesten zelf het hek open en dicht doen. Een keer konden we niet verder omdat de weg dood liep en wij midden tussen de koeien stonden op een boerenerf. Wat een mooie reis. In totaal hebben wij wel 100 km omgereden. Maar het was de moeite meer dan waard.

Het woord 'Canastra' heeft de betekenis van een antieke koffer. Het gebergte heeft deze naam omdat de vorm aan een dergelijke koffer doet denken. Vandaar dat ik met mijn eigen antieke koffer, waar ik al jaren mee door de wereld reis, op de foto ben gekomen. Paste bij deze omgeving. Deze koffer heb ik ooit gekregen van mijn zus Wilma.

Lieve familie en vrienden, dit verjaardagscadeau wilde ik graag met jullie delen.

Een warme groet uit een warm land.

Liefs Fokko en Wiepie

  • 20 November 2013 - 21:00

    E.T.:

    Wat een mooi verjaardagscadeau! Wat een bijzondere rit hebben jullie gemaakt in een prachtige natuur! Leuk om het verhaal te lezen en de foto's te zien, prima afdruiprek! Ik had graag in het koffertje gezeten! Nogmaals gefeliciteerd en liefs vanuit Rijswijk!

  • 20 November 2013 - 22:03

    Tina V.d. Velde:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    Wat een wereld en wat een beleving weer om dit samen te mogen ervaren!
    Echt SUPER, mooie natuur en ik zie jullie zichtbaar GENIETEN!
    Dank voor het mooie verhaal en de prachtige foto's!
    Wat fijn om zo verwend te worden met jouw verjaardag en er samen
    even een weekend tussen uit te zijn!
    Weer een koffer vol verhalen!
    Heel veel liefs en een DIKKE tût van mij; Tina.

  • 21 November 2013 - 01:33

    Folkert-Hans:

    Sju dat zijn de mooie plekjes, lijkt Congo wel qua natuur.
    Mooi verslag genoten van jullie belevenissen. Geniet van de tijd daar, voordat je het weet zit je alweer in Opende.

  • 21 November 2013 - 06:57

    Ben:

    Hi Fokko en Wiepje,

    Weer een mooi verhaal. Nu moeten wij echt naar Brazalie komen.

    Ben op de airport in Harare op weg naar Vietnam voor meetings, maar natuurlijk bijzonder om Sjoerd weer te gaan ontmoeten.

    Ik wens jullie een fijne tijd.

    Ben

  • 21 November 2013 - 11:08

    Margriet:

    Wat een prachtig cadeau, zo'n weekend samen op pad! Aan de foto's te zien was het een geweldige locatie, vooral jullie slaapplek met bergen rondom, wow. Wat hebben we hier dan een plat landje. Heerlijk ook die ovens en het bereiden van het eten in Brazilië.
    Geniet van jullie tijd daar en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

    Veel liefs Margriet

  • 21 November 2013 - 13:25

    T De Jong:

    nog van harte gelukgewenst met je verjaardag,geniet maar lekker na van je verjaardags kado en een goede tijd verder gewenst van:

    Ties de Jong en Tsjimkje Wagenaar uit Opende

  • 21 November 2013 - 13:53

    Anita Sienema:

    Wiepie Van Harte Gefeliciteerd nog met je verjaardag.
    Wat een prachtig cadeau. Leuk dat je af en toe zo'n verhaal schrijft.
    Prachtig landschap, zo anders dan hier. Geweldig wat beleven jullie wat. Hier gaat alles z'n gangetje.
    Er komt een nieuw restaurant in de Pyramide. Ben heel benieuwd wat dat wordt. Vandaag is "ûs Wendy"
    haar verjaardag 16 jaar! Ik hoop gauw weer eens iets van jullie te horen.

    Groetjes Anita

  • 21 November 2013 - 17:36

    WILMA:

    Wat een leuk verslag maar die koffer komt mij bekent voor !!!!
    W+e

  • 21 November 2013 - 20:47

    Alex & Geppie:

    Fantastisch, vandaag nog in Oudkerk geweest bij Mts. van der Steege (Rhaladyk) getroffen op een beurs, wanneer ik Oudkerk hoor, en de naam Tolsma noem, heb ik er een nieuwe klant bij.
    Veel plezier "Buenos nachos"???

  • 22 November 2013 - 08:49

    Eline:

    Wol wat let, mar Wiepie nog fan herte lokwinske mei dyn jierdei!
    Mooi hjer wat jimme dogge! hiel bysonder. Ennu....... een dikke jierdei tút op 'e snút fan ús.

    Eline+fam.

  • 22 November 2013 - 12:40

    Piety:

    Lieve wiepie en fokko,

    Bedankt voor het mooie verslag, en prachtige foto's!
    Wederom genoten van het verslag.... Wat een lief cadeau heb je gekregen, super Fokko!

    Geniet nog maar even daar, de tijd vliegt!
    Tot kiekes....
    Liefs piety

  • 22 November 2013 - 17:23

    Wieke:

    Wow.....om stil fan te wurden.............!

  • 24 November 2013 - 22:31

    Anneke:

    Leave allebeide,

    Wat wer in moaie beskriuwing fan jimme reis ferhaal. Ik genietsje gewoan mei jimme mei.
    De foto's meie der ek wêze. Yn ien wurdt prachtich!
    Fan út Aldtsjerk in dikke tút.

  • 25 November 2013 - 08:08

    Patricia:

    Hallo Fokko en Wiepie,

    Wat een prachtig gebied. Als ik naar de foto's kijk voel ik de stilte gewoon en de nietigheid van de mens. Ik zou zeggen, maak dit laatste jaar in Brazilië nog meer van deze tripjes, want voor je het weet zijn jullie weer terug in Nederland.
    Ik ben iedere keer als ik jullie verslagen lees weer verbaasd over jullie energie. Geweldig, dat jullie er de hand niet voor omdraaien om even in een weekend 1.000 km te rijden. Ik ken genoeg mensen die al tegen 100 km opzien. Dus zo lang het nog kan: reizen en genieten.

    Groet,
    Patricia

  • 28 November 2013 - 20:56

    Annalies Marsman:

    Lieve mensen,
    Wiepie nog van harte,het is wel te laat,maar beter laat dan nooit,als de dominee weg is kan ik even achter de computer,eerst jullie een mailtje en dan mijn andere werkzaamheden gauw afmaken.
    Fokko,ook nog van harte,wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt,jullie zien er stralend uit.
    Wat zou het leuk zijn als we zo even,zoals voorheen aan konden schuiven met een wijntje en een stokbroodje,maar dat doen we weer als jullie terug zijn in je mooie huis en dorp.
    Is alles goed met jullie en loopt het werk naar wens.Wij wachten het volgende verslag weer af en wensen jullie veel plezier.Er komt weer een drukke maand aan,misschien tot 2014 v.w.b. het volgende schrijven.

    Liefs,Hendrik en Annalies

  • 01 December 2013 - 21:50

    Lineke:

    leuk om weer eens van jullie te horen ! groetjes Eize, Lineke en de famkes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko en Wiepie

Fokko en Wiepie in Brazilië

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 2260
Totaal aantal bezoekers 56637

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 10 September 2014

Voor twee jaren naar Brazilië!

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: