Bolivia, que bonito! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Bolivia, que bonito! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Bolivia, que bonito!

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

15 Augustus 2015 | Bolivia, Cochabamba


Op weg naar Bolivia. Voor de tweede keer in mijn leven land ik op het vliegveld in Santa Cruz. 17 jaren geleden deed onze dochter Margriet vrijwilligerswerk bij een project met straatkinderen in El Alto nabij de hoofdstad La Paz. Samen met mijn schoonzus Tineke en Margriet reisden we toen vanaf Santa Cruz naar Potosi, Sucre, Salar de Uyuni (grootste zoutvlakte ter wereld) en naar het project van de straatkinderen in El Alto. Ik kreeg toen liefde voor dit land en vind het een voorrecht om nu samen met Fokko op werkbezoek te gaan bij de boeren.

Het voelde gelijk goed aan, de mensen van Bolivia te zien in hun prachtige kleurige kleding. We gingen met de taxi naar het centrum waar onze CRV distributeur met zijn vriendin ons op stond te wachten. De koffers werden overgeheveld in de landrover en toen gingen we op weg naar hun huis, 20 km buiten het centrum, midden in het bosrijke platteland. De piste was weer begaanbaar, het had een paar dagen geregend en dan moet je thuis blijven want dan is de piste één grote rivier. Hun huis was voor mij een plaatje uit een tijdschrift. Het huis staat boven op de heuvel en rondom hoor je de geluiden van de vogels (echt een paradijs). Hier is nog rust in de wereld. De woonkamer noemden ze zelf een aquarium. Met alleen glas rondom zit je in de kamer en zie je de levendige natuur om je heen.

De volgende dag vertrokken we naar het stadje San Janvier. We reisden zoals 17 jaren geleden in een klein personenbusje. De tassen boven op de auto. Met zijn vijftienen zaten wij op één gepropt in een busje waarin Nederland slechts negen personen mogen zitten. In de vier uren durende reis zie je een fantastisch landschap. Tijdens de reis moest zo nu en dan tol betaald worden en als het busje dan stopte waren er allerlei mensen die iets wilden verkopen. Manden vol drinken, kip, broodjes, snoep en verdere snuisterijen. Dat alleen is al een belevenis. Op de markten langs de weg zaten vrouwen hun gekookte etenswaar aan te prijzen. We hebben een stop gemaakt zodat iedereen wat kon eten. In San Janvier, waar wij een veehouderijbedrijf zouden bezoeken, stond de boerin al op ons te wachten. Thuis aangekomen stond een koningsmaal voor ons klaar. Een klein varken was geroosterd met allerlei groenten, rijst en bonen. Heerlijk bereid, alles zo uit de natuur. Voor mij waren er veel onbekende groenten en vruchten bij. Er was een klein blaadje in de sla welke ik herkende, dat was van de Moringa boom. Ze vond het bijzonder dat ik dat wist. Ik kende het via onze dochter Ethjel die gewerkt heeft in Congo en Mozambique waar de moringa boom ook groeit en gebruikt wordt. Ze gebruikten daar het blaadje omdat het ongelofelijk veel vitamines, mineralen en eiwitten bevat. Geschikt voor de kinderen met ondervoeding en voor mensen die besmet waren met het hiv aids virus. Tevens geeft het blaadje een genezende werking. Na onze heerlijke maaltijd was het tijd voor een korte nachtrust. Samen zijn wij met haar over de ranch gereden. Naast weidegrond waren er ook fruitbomen geplant zoals de Achacharu boom die na 15 jaar pas vruchten geeft. Zij was blij met de praktische adviezen en is CRV klant geworden.

Hierna bracht ze ons terug naar het dorp. Het dorp is bekend omdat de Jezuïeten dit dorp hebben gesticht om het katholieke geloof uit te dragen. Er zijn veel van deze dorpjes. Hierdoor kun je een reis langs de zeven Jezuïeten kerken maken. Wij hebben de kerk in San Janvier bezocht. De kerken zijn met natuurlijke kleuren beschilderd. Het dak rust op enorme houten pilaren. Tussen de 16e en 17e eeuw zijn deze majestueuze kerken ontworpen. Sinds 1991 staat het gebied op de UNESCO wereld erfgoedlijst.

Terug in Santa Cruz kreeg ik helaas last van twee dagen buikgriep en was aan huis gekluisterd. Maar gelukkig ging het snel over en zijn we woensdags met de CRV distributeur per vliegtuig naar Cochabamba vertrokken. Deze stad met 1 miljoen inwoners ligt midden in de vallei van het Andes gebergte. Als je aan komt vliegen zie je rondom de stad de toppen van de bergen met sneeuw bedekt en een strak blauwe lucht.

Met de taxi zijn wij naar ons hostal midden in het centrum gereden. 's Middags hadden wij tijd om het monumentale Christusbeeld op de top van San Pedro te bezoeken. Met een kabelbaan naar boven, hetgeen een geweldig uitzicht gaf. De stad ligt 2.558 meter boven de zeespiegel. Dat merk je direct als je op de hoogvlaktes in het Andesgebied bent. Je kunt last krijgen van Soroche, een hoogteziekte en duizelig en misselijk worden. Een stapje langzamer lopen is dan belangrijk.

Na dit bezoek gingen we naar een boerderij. Een groep Boliviaanse boeren stond al te wachten. Fokko heeft hier een praktijkles gegeven. De rondleiding op de boerderij was leerzaam aldus de boeren en boerinnen. Ze begrepen dat er heel wat verbeterd kon worden en daar wilden ze graag aan werken. Op een gegeven moment stond Fokko boven op de kuilbult en zei; ‘Is deze kuilbult goed?’ ‘Alleen maar plastic erover?’ ‘Nee’ zei Fokko want de zon droogt het plastic uit en dan vallen er gaten in, er moet ook zand of aarde overheen om alles goed en luchtdicht af te dekken. Ze willen dat Fokko terugkomt want aan deze praktijk uitleg hadden ze wat. Op landbouwgebied is Bolivia nog een ontwikkelingsland. ’s Avonds gaf Fokko een lezing, de zaal zat vol met aandachtige voorlichters van een boerencoöperatie.

De volgende dagen ben ik er alleen op uit geweest. Van het hostal kreeg ik een plattegrond van de stad. Te voet ben ik naar de belangrijkste openluchtmarkt 'La Cancha' gelopen. Dit is één van de meest drukke, chaotische en spannendste plekken in Zuid Amerika. Op weg naar de markt kom je van alles tegen: families die zitten te bedelen, vrouwen met kruiwagens vol met tandenborstels, een kruiwagen vol met ondergoed. Winkels met textiel, lampen, bedden, lijkkisten in allerlei kleuren enz. Verder vind je onderweg vele koloniale gebouwen. Aangekomen op de markt (voor mij het walhalla) zie je een straat met alleen muziekinstrumenten of een straat met groente en fruit of eentje met alles voor de auto, je kunt het zo gek niet bedenken maar overal was er een straatje voor. Heb er de hele dag geslenterd. Toen ik een broodje bij een kraampje kocht mocht ik op het krukje van de eigenares zitten. Nou wat een bekijks. Normaal komen hier weinig buitenlanders en iedereen vond het maar vreemd dat er zomaar een blanke tussen de Indiaanse vrouwen zat. Iedereen wilde weten waar ik vandaan kwam. Voor mij waren het vriendelijke mensen.

Het is altijd een voorrecht om met Fokko op reis te zijn. Zo ontdek je de echte cultuur van zo'n land en kom je gemakkelijk bij de boeren aan de keukentafel.

Lieve Familie en vrienden een warme groet uit een warm land.
Bedankt altijd voor jullie reacties,
Liefs Fokko en Wiepie



  • 15 Augustus 2015 - 11:41

    Willemijn:

    Wat weer een prachtige belevenissen! De rust en natuur en de mooie drukte op zo'n marktje, een mooie ervaring!
    Weer mooi om te lezen!

  • 15 Augustus 2015 - 11:47

    Wilemijn:

    Oh ik zie nu pas de foto's. Mooi kerkje en wat een kleuren overal!! Die bus, de draagdoek en de mooie kleden op de markt, Prachtig!
    Veel liefs!

  • 15 Augustus 2015 - 15:23

    Tina:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    Wat weer een fantastische reis om te mogen beleven!
    Mooie ontmoetingen met mooie kleurrijke mensen.
    Fijn dat Fokko dit werk mag doen en dat de mensen hem zó waarderen!
    En ja, voor jou Wiepie een zegen om dit allemaal te zien en te beleven.
    Fantastisch om dit samen te ondernemen!

    Mooie foto's en een pracht aan kleuren.
    Middenin de cultuur, puurder kun je het niet krijgen.
    Echt genieten!! Dank voor weer het delen van jullie verhalen!

    Liefste groetjes en DIKKE kus van mij; Tina.



  • 15 Augustus 2015 - 17:55

    Anneke:

    Leave allebeide,
    Wat wer in prachtich ferhaal mei moaie foto's. Ik genietsje der alle kearen wer fan. Genietsje jimme noch mar in oantal moannen fan al dat moais.

    Groetnis fan dizze kant, knuffel Anneke.

  • 15 Augustus 2015 - 17:56

    H + I:

    dag lieve Wiepie en Fokko,

    Wat weer een kleurrijk verhaal! 't Is gewoon genieten tijdens het lezen ervan.
    Je gaat gewoon mee onderweg en merkt vanzelf waar je uitkomt op de reis. In elk geval kom je op een boeiende plek terecht.
    Wat zou ik graag even mee om het hoekje willen kijken, maar ook proeven, ruiken en luisteren naar de omgevingsgeluiden, want dát maakt het juist zo levendig en zodanig dat je nooit vergeet waar je was........!

    Blijf genieten van alles wat je tegenkomt en aangeboden krijgt.
    En.....blijf genieten van elkaar!

    Veel liefs,
    Iety en (een langzaam herstellende) Hessel

  • 15 Augustus 2015 - 19:41

    E.T.:

    Wat een bijzondere reis is dat weer geweest! Leuk dat je wist wat moringa was. Mooi, Fokko in actie! Weer prachtige foto's, met fleurige kleuren. Mooie en bijzondere kerk ook! Bedankt voor weer een boeiend verhaal. Nog maar even genieteren! Tut vanuit Leeuwarden

  • 16 Augustus 2015 - 05:29

    Henry Baron:

    Leave Wiepie - wat hasto it wer moai beskreaun! Wat in foarrjocht om dit allegear mei te meitsjen.
    Freonlike groetnis ut Lynden, en oant sjen!

  • 16 Augustus 2015 - 14:31

    Joop Van Der Velde:

    Prachtig verslag van weer een mooie reis. Het nuttige met het aangename verenigd. Fokko die de mensen iets leert en Wiepie die de cultuur nog beter leert kennen. Blijft een mooie combinatie.
    Mooie foto's bij het geheel hoor!
    Groeten en een knuff van mij.

  • 16 Augustus 2015 - 16:28

    Jose Wennekes:

    Wat leuk allemaal weer om te lezen. Door de foto's leven we ook een beetje mee. Bedankt voor het bericht.

  • 16 Augustus 2015 - 16:38

    Meint:

    Lieve vrienden,

    Leuk om wee reen berichtje te ontvangen en vooral bijzonder dat dit uit Cochabamba komt, een mooie stad met een heerlijk klimaat. Ik was er in 2010 en in jullie verslag herken ik diverse zaken zoals o.a. het ook door mij bezochte Christus beeld. Hebben jullie "Hielkes kroeg"ook nog bezocht ?
    Ik was er voor een bezoek aan Ilva.
    Wij wensen jullie in de komende maanden nog een mooie voortzetting toe van jullie verblijf daar en
    wij genieten graag mij via jullie boeiende verslagen.

    Lieve groeten,
    Meint en Jellie

  • 16 Augustus 2015 - 19:45

    Sietze Baron:

    Beste Fokko en Wiepie,

    We look forward to seeing you soon. You are both creating a very interesting travel book.

    S and M
    Lynren,
    Wash. USA

  • 17 Augustus 2015 - 08:13

    Wijtske:

    Wauw.,

    Het lijken foto's uit films, prachtig om te zien en te lezen dat het zelfs op jullie nog indruk maakt.
    Mensen die al zoveel hebben gezien in en van de wereld....
    geniet van jullie laatste maanden.

    Op het moment dat ik dit zit te typen, 17-8-2015, 8:11 uur is hier een enorme hoosbui.
    Met het zicht op jullie huis, denk ik : wat een eind weg zijn ze, en toch zo dichtbij.....

    Groeten uit een druilerig Opende..

    Jan, Wijtske en Gerke
    xxx

  • 17 Augustus 2015 - 08:57

    Wieke:

    Bij elk nieuw verslag waan ik mij even in het buitenland..
    Wat weer een mooi omschreven verslag..
    Blij dat het jullie zo goed gaat en dat jullie nog steeds volop genieten..
    We hopen elkaar nu snel weer te zien..
    Groet en liefs van jullie buurtjes ut de Peen..x

  • 17 Augustus 2015 - 19:46

    Margriet Sijtsema-Tolsma:

    Ohh wat heerlijk. Ik krijg allemaal mooie herinneringen aan Bolivia als ik dit lees. Wat heb ik een mooie reis met jou en Tineke gehad 17 jaren geleden. En ook pap is toen langs geweest, want hij moest toen voor het eerst naar Brazilië. En nu wonen jullie er en reizen jullie wat af om met boeren in gesprek te gaan. Prachtig dat de boeren in Bolivia ook groeien en dat er behoefte is aan CRV.
    Ik kan me voorstellen dat het heerlijk is om met de mensen op de markt in gesprek te gaan. Blijf vooral genieten.
    Veel liefs Margriet

  • 17 Augustus 2015 - 21:14

    Jan Lammert:

    En natuurlijk veel liefs van Jan Lammert... (heeft ook genoten van het mooie verhaal)

  • 18 Augustus 2015 - 13:04

    Ben Zwinkels:

    Dag Fokko en Wiepje,

    Wat een prachtig verhaal en wat jullie bofkonten.

    Ik ben nu in Zimbabwe.

    HEEL VEEL GROETEN,

    BEN

  • 24 Augustus 2015 - 21:39

    Gerva Hoekstra:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    Wat is het toch bijzonder wat jullie allemaal meemaken. En wat fijn dat ik nu je verhalen ook krijg. Super leuk om te lezen allemaal. En prachtige foto's. Wat is die geweldig met dat kindje in de draagdoek.
    En al die prachtig gekleurde doeken. Ik wordt helemaal blij van de verhalen en de foto's. Bedankt.
    Liefs,
    Gerva

  • 15 September 2015 - 13:39

    Tineke:

    lieve Fokko en Wiepie

    Prachtig dat jullie deze reis samen naar Bolivia hebben gemaakt, als ik de foto's zie en de verhalen lees is het net of ik hier vorige week ben geweest met Wiepie en Margriet wat was dat een prachtige reis iets om nooit te vergeten.
    Voor jullie samen nog heel veel reis plezier geniet ervan.

    liefs
    Tineke

  • 23 September 2015 - 07:54

    Patricia:

    Hallo Fokko en Wiepie,

    Ik heb jullie verslag nu pas gelezen. Ook nu weer genoten en wat een prachtige foto's.
    Zijn jullie inmiddels terug in Nederland of gaat dat binnenkort gebeuren.
    Tijdens de kerst heb ik nog even druk mailcontact met Fokko gehad en toen hebben we het erover gehad om, na jullie terugkomst in Nederland, weer eens met de Veepro collega's bij elkaar te komen. Laat me even weten of jullie belangstelling hebben, zodat ik iets in november kan organiseren.

    Groet
    Patricia

  • 04 November 2015 - 22:30

    FH:

    Bolivia krekt Peru machtig ook al die reactie's nog even te lezen van jim vrienden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko en Wiepie

Fokko en Wiepie in Brazilië

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 56638

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 10 September 2014

Voor twee jaren naar Brazilië!

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: