Ons eerste jaar in Brazilië - Reisverslag uit Bonfim Paulista, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Ons eerste jaar in Brazilië - Reisverslag uit Bonfim Paulista, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Ons eerste jaar in Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

23 Oktober 2013 | Brazilië, Bonfim Paulista


Wat gaat de tijd snel, alweer een jaar in Brazilië. Wat doen wij zoal hier en maken we mee? Ik zal jullie in dit verhaal wat vertellen over de dagelijkse activiteiten en eigenaardigheden.

Overdag
Gewoonlijk ontbijten wij ’s ochtends altijd in onze tuin, dan hoor je de vogels tjilpen en zie je vaak een blauwe lucht, een prachtig moment in de ochtendgloren. Fokko vertrekt meestal om half acht naar zijn werk en komt tegen zes uur weer thuis. Vaak ga ik overdag naar de supermarkt in onze buurt, dan loop ik langs de bananen bomen die langs de kant van de weg staan, een mooi gezicht. Maar het valt mij op dat ik ze nu minder zie staan omdat het leven na een jaar al wat normaal begint te worden.

Als ik het dorp verder in ga, op weg naar het centrum, kom ik straatvegers tegen. Dit zijn vaak dames, meestal hebben ze veel plezier in hun werk. Dit herinnert mij aan het Nederlandse werkbezoek van de zakendelegatie waarin een Nederlandse zakenman een veegmachine wilde verkopen, maar dat vonden ze hier maar niets. Want dan zouden deze dames zonder werk zitten. Vorige week zag ik op de Braziliaanse televisie dat er zelfs een modeshow onder de veegdames is gehouden.

Soms wandel ik naar de kapperszaak in het dorp. Deze is niet erg luxe, je zit in een stoel waar het skai leer van kapot is en mijn haar wordt altijd met koud water gewassen. Desondanks kom ik er altijd tevreden vandaan. Door de felle zon verkleurde mijn haar hier erg. Daarom heb ik het laten verven. Ik vroeg om een kastanje bruine kleur maar ik ben iets zwarter uit de verf gekomen. Onze vrienden hier vinden dat ik nu een echte Braziliaanse ben omdat vele dames hier hun haar verven en kleuren. Ik vond het eerst veel te donker maar Fokko vindt het prachtig: hierdoor is mijn kappersavontuur goed gelukt.

Als ik bij de bakker kom willen ze alles van mij weten. Zij vinden het prachtig zo’n buitenlander in hun winkel te krijgen. Ik koop hier altijd krokante broodbollen. Iedere ochtend krijgen wij eentje bij het ontbijt. De ene helft belegd met kaas en de andere helft gesmeerd met jam.

Om me beter te redden in het Portugese werk ik veel met briefjes. Ik schrijf veel op (kijk voor de vertaling op google translate, ja mensen wat wordt het ons gemakkelijk gemaakt) en dan kom je een heel eind. Ik heb eigenlijk alle winkels in het dorp al bekeken. Iedereen zegt nu in het dorp: “Zie, daar heb je La Holandaise”.

Na mijn bezoek aan het dorp loop ik vaak terug over de begraafplaats. De wit met blauwe muren geven een mooie uitstraling. Ze hebben hier veel graftombes die met bloemen worden opgefleurd. Alles wordt goed onderhouden en een wachter staat altijd bij de ingang. Eén keer per jaar worden de doden herdacht dan wordt er gezongen en gebeden (begin november). Dit duurt de gehele dag. Iedereen zit dan op de graven met hun familie. Ze eten en drinken tijdens deze katholieke gedenkdag.

Busreizen een belevenis
Vaak ga ik met de bus vanuit Bonfim Paulista naar de naburige stad Ribeirao Preto. Meestal twee keer per week. Naar mijn Portugese les of gewoon even koekeloeren. De busreis is altijd een belevenis. Bij het instappen betaal ik de chauffeur, maar daarna scheurt de bus direct weg. Ik moet dan nog door een draaihek om verder de bus in te lopen. De chauffeur rijdt dan zo snel dat ik al een keer gevallen ben. Ik probeer me altijd staande te houden maar door de gaten in de weg valt dit niet mee. Ik klem mij vast aan een stang die in het midden boven mij hangt en als ik een vrijstaande stoel vindt plof ik er met een bevrijdend gevoel in. De chauffeur houdt geen rekening met een dame op leeftijd. Laatst zat een mevrouw met haar tasje klem tussen het draaihek maar de chauffeur jakkerde door tot de volgende halte en er een andere persoon ging instappen. Toen werd het draaihekje weer verder gedraaid. Eén keer was ik in een verkeerde bus gestapt. Ik dacht, verhip de bus rijdt een andere weg in. Normaal ben je na 25 minuten al in het centrum maar nu zat ik al een uur in de bus en wist nog niet waar ik was. Toen toch maar naar de chauffeur gegaan en in mijn gebrekkig Portugees gevraagd of de bus ook naar het centrum ging? De chauffeur antwoordde met een norse blik ‘nee’. Ik had het toen eventjes benauwd, dacht waar zal ik terecht komen? Maar gelukkig zag ik in de verte de toren van de kathedraal, voor mij het meest bekende symbool van de stad. Ik heb toen direct aan het touw getrokken (dat hadden de GADO bussen vroeger in Nederland ook) om de bus te laten stoppen en ben snel uitgestapt. Bij de kathedraal was mij alles weer bekend en kon ik de goede bus weer vinden terug naar ons dorp toe. Wel een spannend avontuur hoor.

Onze buren
Een tijdje geleden klopten onze buren op de deur. Ze kwamen met een grote zak sinaasappelen. Omdat Fokko al aardig de taal spreekt konden we mooi communiceren. De buren wonen hier zo nu en dan. Buurman Fernando is veearts maar heeft ook een kleine boerderij 120 km hier vandaan. Zijn vrouw Rita is pianolerares en geeft les in de grote stad.Ze nodigden ons uit voor een bezoek aan hun boerderij. Op een zaterdag zijn wij achter Fernando aangereden. Het laatste stuk over een piste van 10 km met erg veel kuilen. Voor zijn landrover geen probleem maar wij zijn er gekomen door rustig te rijden en kwamen in een prachtige omgeving terecht.

Wij werden warm door Rita onthaald. Zij had de tafel gedekt en was druk bezig het eten klaar te maken. Vooraf werd de boerderij bekeken. Fokko en Fernando konden het goed met elkaar vinden. Er werd heel wat over koetjes en kalfjes gepraat. Hij wil betere melkkoeien hebben. Daarom was Fokko’s advies van harte welkom. Daarna met z’n allen aan tafel. Rita had bruine bonen, rijst, groente en vlees klaargemaakt en wij kregen fruit na. Erg lekker. Na het eten zijn we bij hun buren op bezoek geweest, 2 km verderop. Deze mevrouw had koffie met heerlijk zelf gebakken taart klaar staan. Terug in hun eigen huis heeft Rita een privé concert voor ons gegeven op de piano. Als ze in hun woning bij ons in Bonfim Paulista is, hoor je dat gelijk. Ze speelt de sterren van de hemel, alle buren genieten ervan. Na ons bezoek kregen we uit hun boomgaard heerlijke zakken sinaasappelen, citroenen en mango’s mee.

Avond
Als Fokko 's avonds thuis komt zitten we altijd even op de uitkijktoren met een wijntje en wat pinda's. We genieten dan van de ondergaande zon en nemen de dag door. Daarna zitten we elke avond heerlijk in onze tuin te eten, want het is altijd mooi weer, we leven buiten. We eten vaak rond 20.30 uur. De Brazilianen eten meestal om 21.00 uur, ze hebben een ander ritme dan in Nederland. Vaak wordt de bbq aangezet, en genieten we van het heerlijke vlees hier uit Brazilië.

Soms gaan we 's avonds naar het shopping-centrum in Ribeirao Preto. Wat wij niet in onze dorpswinkel kunnen krijgen wordt daar gekocht. Naast de supermarkt zijn er vele andere winkels. Het gekke is dat elke winkel enorm veel verkopers of verkoopsters heeft die direct op je af komen vliegen als je binnenstapt. Je krijgt geen tijd om rond te neuzen. Op de terugweg stoppen we vaak bij een fruit stalletje aan de kant van de weg. Hier hebben ze overheerlijk fruit. Dan eten we daar met z’n tweeën een ananas en kopen ons fruit.

Lieve familie en vrienden dit was het weer even.

Een warme groet uit een warm Brazilië.
Fokko en Wiepie

  • 23 Oktober 2013 - 19:52

    Foka De With-Koopmans:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    Wat lees ik jullie verhalen altijd met veel plezier! Ik geniet gewoon even m zeg maar.....
    Ook de normale digen zijn leuk om te lezen, wa het leven is daar totaal anders dan hier.
    Geniet vooral met z'n beiden, en tot het volgende hoofdstuk.

    Liefs Foka

  • 23 Oktober 2013 - 20:13

    Jan Lammert En Margriet:

    Hoi lieve pap en mam,

    Wij hebben jullie dagelijkse bezigheden mogen meemaken in April. Wat was dat leuk om te zien en ervaren. Vooral die bus taferelen kwamen weer naar boven nadat ik dit las. Ben je een beetje stevig dan heb je al een probleem en moet je je door het hekje heen duwen om de bus in te komen.
    Fijn om te lezen dat het allemaal nog steeds bevalt en sommige dingen als een bananenboom al een gewoonte worden om voorbij te lopen.
    Wij genieten van jullie mooie verhalen.

    Veel liefs
    Jan Lammert en Margriet

  • 23 Oktober 2013 - 20:46

    Gretha Galama:

    Leave Fokko en Wiepie,
    'n Moai ferhael oer ek gewoane dingen yn in fremd lán..
    Moai beskriuwn Wiepie krekt as alle mails dit jier..en moaie plaatsjes derbij!
    Bedankt foar it kontakt en de freonskip, ek sa fier fourt en dochs tichtbij.
    genietsje der fan alle goeie en moaie dingen en de minsken om jim hinne.
    Leafs en oant ga.
    Gretha Galama út Aldtsjerk

  • 23 Oktober 2013 - 21:03

    Meint En Jellie:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    De tiid hâd gjin skoft. Al weer een jaar in Brazilië. Gelukkig komen jullie zo nu en dan over en kun je weer even heel persoonlijk bijpraten.
    Ook nu weer met veel plezier het verslag van Wiepie gelezen.Als je er voor open staat zijn ook de normale dagelijkse dingen in een andere cultuur heel boeiend om te ervaren.
    Hoewel na een jaar alles misschien wat gewoner wordt hopen wij toch dat jullie ook het komende jaar zult genieten en samen nog heel wat mooie momenten zult doorbrengen in jullie uitkijktoren.

    Veel liefs ende groeten van Meint en Jellie.

  • 23 Oktober 2013 - 22:44

    Ben En Marcelle Zwinkels:

    Leave Fokko en Wiepie,

    'N Moai ferhael oer ek gewoane dingen yn in fremd lán., ja die gewone dingen. Ik probeer ook nu de Friese taal te leren, dus ik zit veel te spieken...

    Jullie in Brazalie en wij ook al een jaar in Tunis.

    Veel goeds en schrijf maar weer snel een mooi verhaal.

    Ben en Marcelle




  • 23 Oktober 2013 - 22:59

    Rosni:

    Hallo Fokko en Wiepie , wat geniet ik altijd van jullie verslagen ,heerlijk al die belevenissen daar,zo beleef je nog eens wat he,Henk en Jannie heb ik deze week nog gesproken,ze kwamen op mijn verjaardag 21-10 het jaartal ben ik vergeten ,ja dat gaat zo he als je ouder wordt ,maar goed ik kan er weer een jaar tegen aan,jou verjaardag zit er ook al weer aan te komen he wiepie ,ja dat gaat daar ook wel door . Ik ga zo naar bed ,ik moet morgenvroeg werken om 7 uur ja ja ,maar het eind is in zicht ,ik stop per 1-1-2014 met mijn werk bij thuiszorg, pre pensioen , dus we moeten maar een afspraak maken wanneer ik jullie op kan zoeken ha ha ha .ik groet jullie met een dikke knuf gr roelie

  • 24 Oktober 2013 - 04:51

    SIETZE BARON:

    EXCELLENT WRITING WIEPIE.
    MAY YOU BOTH CONTINUE TO ENJOY YOUR LIFE, YOUR WORK AND THE CULTURE.

    SID & MARGARET

  • 24 Oktober 2013 - 10:14

    Anneke:

    Leave allebeide,
    Fijn te lêzen hoe jim dagen sa al binne, mei de foto's derby krije wy in goeie yndruk.It ferhaal yn de bus is hiel werkenber, as Klaske en ik nei in treinreis wer by Ljouwert oan komme giet se altyd earder stean en is al in pear kear troch de kûpee sketten om't der flak foar it stajon in kronkel yn de rails sit.
    Ik gean der dan hast neist lizzen fan it laitsjen.
    Ik kin my foar stelle dat it fruit lekker is, it docht my oam Marokko tinken.
    Leave, letter mear, knuffel fanút Aldtsjerk Anneke

  • 24 Oktober 2013 - 15:13

    Greet:

    Bedankt weer voor de mooie verhalen en de foto's.

  • 24 Oktober 2013 - 15:48

    Leonard T:

    Kreas verslag Wiepie,

    Sa moai om die lokale winkels te sjen. Sa hyn wy se vroeger ek nog ien it doarp wear bluwt de tiid..
    Vorig weekend naar Lommel België geweest met Crescendo. Het Belgische publiek heeft erg genoten van de show. We hebben overnacht in een bungalowpark it was zeer genieten.

    Afgelopen zondag genoten in cafe Moarkswâl met Brain Christopher. Dan blijft Aldtsjerk ook altijd weer bijzonder genieten. Aankomende zaterdag speelt SWJK en Crescendo bij taptoe Leek ook erg veel zin in.

    Dikke tut vanauw Tolsmastraatje!

  • 24 Oktober 2013 - 15:56

    Tina V.d. Velde:

    Lieve Fokko en Wiepie,
    Hartelijk DANK voor weer een mooi verhaal!
    Hoe dagelijkse dingen zo heel bijzonder kunnen zijn.
    Jullie moeten nog maar mooi genieteren samen!
    De mooie foto's geven een prachtig beeld van wonen en werken.
    Mooi om nu ook een beeld te hebben van jullie condominio, ziet er
    allemaal verzorgd en goed uit! Geniet samen van het leven daar, het ga
    jullie goed en ik blijf aan jullie denken! DIKKE tût en ik hol van jim!
    LIEFSTE groetjes van mij; Tina.

  • 24 Oktober 2013 - 19:09

    Willemijn:

    Lieve papa en mama,

    Wat prachtig om via dit verhaal even met jullie mee te mogen op de dagelijkse dingen! Erg leuk!
    Nu hebben we een mooi beeld van het dagelijkse leven en waar jullie omlopen en naar toe gaan!
    En erg mooi geschreven Wiepie! Jij kunt ook nog wel een boek schrijven! ;-)

    Geniet van jullie dagelijkse mooie dingen!

    Liefs Justin en Willemijn

  • 25 Oktober 2013 - 13:05

    Ties En Tsjimkje Van De Drachtsterweg Uit Opende:

    mooi verhaal en prachtige foto,s geven een goede indruk van de omgeving waar jullie verblijven
    Veel genoegen daar de komende tijd en een vriendelike groet van Ties en TSjimkje

  • 25 Oktober 2013 - 13:25

    Zoon FH:

    Mooi verslag! Alles went zelf bananenbomen. Eentjes bij het ontbijt, is wat anders dan koeien in Opende.
    Machtig elke keer weer een avontuur zo'n bustrip ;-). Heerlijk die pinda's, heb ik dat toch van moeder geërfd. De jaren vliegen voorbij geniet er nog maar even van want voordat je het weet zit je alweer in NL. Mooi verslag en foto's. Uniek dat jullie daar zo mogen werken leven en wonen. Dikke tut ben trots op jullie!


  • 27 Oktober 2013 - 09:20

    Wieke:

    Hallo lieve buurtjes..

    Bedankt weer voor de prachtige,uitgebreide update/foto's..
    Je moet er de tijd even voor nemen maar dan heb je ook wat!
    Wat voor ons normaal is, zoals een aardbei aan een plant, is straks voor jullie , als jullie weer hier zijn, een bezienswaardigheid, ik bedoel; jullie zijn daar al zo ingeburgerd dat bananen aan de boom al normaal zijn. Op dit moment zitten we hier in een herfststorm en bij het zien van die prachtige foto's en buiten eten en leven zou je bijna een beetje jaloers worden..
    We hopen dat het 2e jaar net zo genieten word als het eerste, en zijn nu al benieuwd naar een nieuw verslag..

    Lieve groeten van ons alle drie, ook voor Fokko..

  • 27 Oktober 2013 - 13:19

    Iety:

    Dag lieve schatten,
    Wat een gezellig verhaal! ' t Lijkt of ik naast je zit of met je meeloop om alles mee te beleven.
    Hier zitten we steeds meer binnen. Storm, regen, vroeg donker etc. Vandaag is helaas (vind ik) de wintertijd weer begonnen....... Zo is dat hier nu eenmaal.
    Verder kan ik momenteel overigens ook niet veel. Heb woensdagavond door een val mijn linker elleboog gebrokenheid en ben daar 24-uur later aan geopereerd. Mocht gisteren weer naar huis. Maar ja, daar zit ik dan: lekker onhandig...... en niet direct pijnvrij vanzelf......
    Dus ik hoop dat jullie dubbelop genieten van alles wat je kunt ondernemen. En vooral bedankt dat wij mogen meegenieten. Dat maakt de dag wat vrolijker.
    Heb het goed samen! Veel liefs van ons. We denken aan jullie!
    Lieve groet, Hessel & Iety

  • 27 Oktober 2013 - 16:26

    Wilma:

    Lieve zus en zwager
    De dagelijkse dingen daar sta je nooit zo bij stil totdat je het opschijft en leest . mooi verhaal
    Hier is de wintertijd weer ingegaan hoop dat het een mooi wandel winter wordt
    met veel sneeuw en dan de wekker vroeg zetten om 6.30
    en dan 18 km gaan wandelen .
    De tijd gaat snel al een jaar in Brazilië
    Hoe zo snel ik ben op mijn werk al bezig voor de kerst Wat gaan we doen en wat staat er op het menu !!!
    voor dat je het weet is het kerst
    Wens jullie een goed jaar toe daar in Brazilië Brazilië staat 2014 al op de kaart i.v.m voetbal
    liefs e+w

  • 28 Oktober 2013 - 09:41

    Monique:

    Lieve Fokko en Wiepie,

    Inderdaad wat gaat de tijd snel, en wat een mooi verhaal ook weer.
    Jullie genieten echt van het leven en zijn een voorbeeld voor velen.
    Bij ons wordt druk gesloopt en gebouwd, ja de oude schuur is afgebroken.
    Asbest afgevoerd en nu weer opnieuw bouwen , dan hebben we straks een mooie machine loods.
    Wij wensen jullie nog een fantastische tijd daar,

    veel liefs Tjipke en Monique

  • 29 Oktober 2013 - 20:40

    E.T.:

    Wat een prachtige belevenissen. Ik vond de bananenbomen ook altijd zo bijzonder.
    Ook niet best zo'n buschauffeur? Knap hoe je je red mam, in de bus en met google, petje af :-)!
    En ja het fruit zo lekker mis ik in NL wel. Ik zou graag een dagje met je op stap gaan, gewoon even koekeloeren :-)! Liefs en tut, E.T.

  • 03 November 2013 - 15:03

    Klaas En Gré:

    Hallo luitjes.
    Weer een geweldig verhaal. We zijn jaloers op jullie vanwege het weer. We hebben hier ook nog niet te klagen hoor maar de gure herfststormen en het donkere weer beginnen zich aan te kondigen.
    We hebben elkaar laatst bij het Barontheater nog even gegroet.
    Op naar het volgende verslag, het ga jullie goed en tot ziens.
    klaas en gré

  • 05 November 2013 - 21:30

    Piety:

    Wiepie en fokko, bedankt voor het mooie verslag, en foto's! Erg leuk om te lezen en zien hoe jullie daar leven, een hele belevenis.

    Succes en veel plezier!
    Liefs Piety

  • 13 November 2013 - 16:33

    Henny Kannegieter:

    Hallo Fokko en Wiepie,

    Wat een mooi verslag. Leuk om even weer wat te horen en zien uit naar het volgende verslag!

    Groetjes,
    Harry en Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko en Wiepie

Fokko en Wiepie in Brazilië

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1002
Totaal aantal bezoekers 56659

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 10 September 2014

Voor twee jaren naar Brazilië!

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: