Trotse Opa en Oma in Brazilië - Reisverslag uit Bonfim Paulista, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Trotse Opa en Oma in Brazilië - Reisverslag uit Bonfim Paulista, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Trotse Opa en Oma in Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

28 Mei 2015 | Brazilië, Bonfim Paulista

Begin mei kwamen onze Margriet en Jan Lammert met onze kleinzoon Jan naar ons toe. Wat een feest. Na een lange reis zagen we een vrolijk gezichtje aan de andere kant van de douane ons aanstaren. De hele vakantie is Jan een stralende en vrolijke kleinzoon geweest. Wat een vreugde. Niet alleen wij hebben genoten, de Brazilianen zijn erg gek op baby's en werkelijk overal waar we kwamen kreeg Jan aandacht. Hij lachte naar de mensen en ze waren gelijk om en wilden hem vastpakken met zijn mooie blauwe ogen. Muito Lindo!

In de rode buggy zijn we op het werk van Fokko langs de stieren gewandeld. De stieren werden nogal enthousiast en boos van die kleur, de stoom kwam uit de neus en oren van de stier en Jan schrok en huilde ervan. Prachtig om Fokko bezig te zien bij CRV Lagoa. Jan Lammert is twee dagen met Fokko op pad geweest naar het noorden en heeft hem daadwerkelijk in actie gezien bij de boeren. Hij gaf een lezing voor 300 boeren. Een eer om mee te maken, aldus Jan Lammert.

In de weekenden hebben we uitstapjes gemaakt. We zijn een weekend richting Delfinópolis gereden. Een omgeving met prachtige bergen, natuur en dieren. De vogels fluiten je wakker en in de rustige natuur is dit prachtig om naar te luisteren. In de vroege ochtend deed Margriet haar yoga oefeningen met uitzicht over de vallei. Een betere plek om tot rust te komen was er niet volgens haar. Tijdens haar oefeningen genoot ze van de zonsopgang en het vogelgezang. Maar niet alleen vogels waren in de weer, op het pad verderop liep een wolf voorbij. Bijzonder om te zien maar niet een beest die je graag tegenkomt als je ook op dat pad wandelt. De rest van het weekend grapten we steeds “zoek de wolf”. Ik liep met onze kleinzoon Jan langs de kalkoenen, kippen en honden. Jan wist niet waar hij moest kijken, zo leuk vond hij het. Ook waren er grote termietenheuvels te vinden. Deze termietenheuvels zijn de woonplaats van een kolonie termieten. De heuvel bestaat uit aarde (vaak modder) en droog gras als bindmiddel. Binnenin bevind zich een doolhof van gangen en kamers. Op de foto zie je dat de termietenheuvel hoger is dan onze kleinzoon Jan.

We genoten ook weer van de Braziliaanse keuken. In vele restaurants hebben ze 'comida a kilo', eten naar gewicht. Je hebt dan een keuze uit buffet en kunt de traditionele keuken proberen. Ze wegen het bord af en je betaalt per kilo. Op de vuurovens met prachtige zwarte pannen pruttelen de gerechten. Voor veel Brazilianen bestaat de hoofdmaaltijd uit rijst, bonen en farinha (gemalen en gedroogde cassave). De churrasco (barbecue) is populair in heel Brazilië en stamt uit de tijd dat de gaucho's in het zuiden hun vlees boven open vuur roosterden. Bij ons thuis hebben we in de tuin genoten van onze churrasco. Fokko weet dit altijd heerlijk te bereiden.

Het tweede weekend zijn we naar Serra de Canastra geweest. Jan Lammert en Margriet waren net als ons onder de indruk van de natuur met prachtig golvende heuvels en een gematigd klimaat. De rode aarde laat zien dat het een bodem is met minerale rijkdommen. In dit gebied zijn veel ijzererts afzettingen. We reden uren over lokale zandwegen en kwamen alleen guacho's en boerderijen tegen. Ook hadden we het geluk weer toekans te zien, prachtig om deze vogel met goudgele snavel te zien vliegen. Fokko is een levendige GPS, hij rijd zonder navigatie door heel Brazilië en kijkt tijdens het rijden niet eens meer op de kaart. Zijn richtingsgevoel is erg goed. Met de auto is het oppassen omdat de pistes diepe geulen hebben. Als je de berg op gaat is het soms 15 kilometer per uur rijden. Boven op de berg was een immens mooi uitzicht. Jan Lammert en Margriet besloten naar beneden te wandelen, dit ging immers net zo snel als de auto. Wij reden met Jan naar beneden. Toen papa en mama gingen hardlopen zag je Jan enthousiast naar zijn ouders kijken en schaterlachen. Hoe jong hij ook is, hij herkent ze goed.
Het was een prachtige tijd samen.

Lieve familie en vrienden.
Een warme groet uit een warm land.
Liefs Fokko en Wiepie.

• 28 Mei 2015 - 03:56

Wilma:

i love these pictures!! ik hou van deze fotos heel veel!!!

• 28 Mei 2015 - 07:58

Wieke:

Geweldig.. Wat zal dat gezellig geweest zijn....
    Even eigen kinderen en kleinkinderen..
    En zoals altijd weer levendig omschreven...
    Het ga jullie goed, lieve groet, Willem,Annick en Wieke..

• 28 Mei 2015 - 08:12

Tinie Vd Brink:

Wat PRACHTIG zeg! erg emotioneel ook! dikke kus en liefs xxx

• 28 Mei 2015 - 09:22

Anneke:

it is altyd wer moai om der ferhalen te lêzen , mei as sûnder famylje. Ek wer prachtige foto's. Jimme sille ûnwennich wurde as jim wer yn'e Pein binne. Leave allebeide, genietsje fan de tiid dy jim dêr noch binne. Leafs fan dizze kant.

• 28 Mei 2015 - 11:41

Patricia:

Hallo Fokko en Wiepie,

Jullie verhaal weer met plezier gelezen, maar eigenlijk was het dit keer een beetje overbodig, want de foto's spreken voor zich. Nog even en dan kunnen jullie regelmatig van Jan genieten.
    Ik heb jullie nu een paar jaar niet gezien, maar jullie veranderen helemaal niet en zien er nog steeds jeugdig uit. En Wiepie ik zie, dat Margriet van dezelfde kleur houdt als jij.

Groeten uit Arnhem en als jullie terug zijn moeten we maar eens een reünietje houden.

• 28 Mei 2015 - 12:14

Tina:

Lieve Fokko en Wiepie,

GE-WEL-DIG om te lezen en te zien dat jullie zo'n fantastische tijd samen hebben gehad!
    De foto's spreken voor zich, prachtig! Die kleine Jan is inderdaad een goedlachs ventje.
    Mooi om te zien! Heb nog een fijne tijd samen en de hartelijke groetjes met een DIKKE kus
    van mij, héél veel liefs! Tina.

• 28 Mei 2015 - 13:17

Evert En Wilma:

prachtige foto"s !!!1
    Hadden al een mooie foto van Jan en Roza samen deze hangt op het toilet

Margriet de wolf leeft niet in Brazilië het zal wel een dier zijn die er op leek

Hoor jullie weer binnenkort
    liefs uit het mooie Den Haag

• 28 Mei 2015 - 13:24

Willemijn :

Heel prachtig zeg! Ook zo leuk om continu een stralende Jan te hebben! Mooie foto's
    Dikke tut

• 28 Mei 2015 - 19:50

E.T.:

Prachtig, Jan zo op bezoek! Weer genoten van de verhalen en foto's! Tot snel weer in NL.

• 29 Mei 2015 - 07:35

E+w:

Ik schreef dat de wolf daar niet leefde Maar ik moet dit corrigeren
    Maar het is een Manewolf Hij ziet er anders uit dan de wolf die we kennen

• 29 Mei 2015 - 17:40

Joop:

Mooi reisverslag, met evenzo mooie foto's. Het is toch een kostbaar iets ; kinderen en kleinkinderen. Geweldig dat jullie het zo fijn met elkaar hebben gehad!

• 30 Mei 2015 - 13:34

Margriet, Jan Lammert En Jan :

We hebben ontzettend genoten van onze vakantie met (o)pa en (o)ma. Zeer waardevol en bijzonder. Nu heerlijk nagenieten.
    Liefs ons

• 30 Mei 2015 - 17:33

Gerva:

Oh, wat een schatje is die Jan. Wat zullen jullie genoten hebben. Heerlijk dat ze zijn geweest.

Liefs,

• 31 Mei 2015 - 19:24

Hendrik En Annalies:

Eindelijk weer een berichtje van ons, de tijd glijdt aan ons voorbij en bij jullie natuurlijk ook.Wat prachtig dat de kinderen en kleinzoon komen bezoeken. Hele mooie en trotse pake en beppe met kleinzoon.
    Hoe is het verder met jullie, hebben jullie al besloten om daar te blijven (ha ha), jullie zijn helemaal geintregeerd daar.Ik ga weer eens uitgebreid de site bezoeken.

Hartelijke groeten van ons.

• 06 Juni 2015 - 19:32

Meint:

Deze keer een wat late reactie, daar wij net 2 weken op vakantie waren in Italië.
    Leuk om weer eens wat van jullie te horen. Mooi om ook jullie eerste kleinkind daar te kunnen ontmoeten
    en hiervan, samen met zijn trotse ouders, van kunnen genieten.

Lieve groeten van Meint en Jellie.

• 07 Juni 2015 - 18:10

H+I:

Dag lieve buurtjes,

Fantastisch om mee te mogen genieten van jullie verhaal uit Brazilië!!
    Dat moet echt super zijn geweest zo samen. Kostbaar: zulken lieve kinderen, kleinkind(eren)!
    Wat mooi dat dit mogelijk was/is. Én dat wij dit hele feest zomaar mee kunnen beleven:
    Door foto's, verhaal en er gewoon in te 'kruipen' zoals jij Wiepie alle belevenissen omschrijft!
    Ook wij zien er naar uit je/ jullie binnenkort weer even in het echt te kunnen treffen.
    Goeie reis deze kant op. Leafs en oant sjen!