Avonturen in Chili, Brazilië en ons 1e kleinkind - Reisverslag uit Concepción, Chili van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Avonturen in Chili, Brazilië en ons 1e kleinkind - Reisverslag uit Concepción, Chili van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Avonturen in Chili, Brazilië en ons 1e kleinkind

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

10 December 2014 | Chili, Concepción

Op reis in Chili

Na 10 jaar weer op Chileense bodem. Eén van mijn favoriete landen van Latijns-Amerika. Toen onze Margriet in 2004 in Cusco Peru aan de universiteit studeerde hebben wij samen een rondreis gemaakt door Latijns-Amerika. Wij kwamen toen in het noorden van Chili in San Pedro de Atacama midden in de woestijn. Dit is één van de droogste plaatsen op aarde. Wat altijd nog een mooie herinnering is. Nu 10 jaar later ben ik er met Fokko in het centrale, groene gedeelte van het land. Het landschap varieert van zoutmeren, woestijnen en hoogvlaktes in het noorden, tot regenwouden en ijskappen in het zuiden. Chili is 4000 km lang en slechts 150 km breed.
Normaal neemt Fokko vaak een binnenlands vliegtuig om op de plaats van bestemming te komen. Maar nu hebben wij een huurauto genomen. Dit kost wat meer tijd, wij moesten wel 1000 km naar het zuiden afzakken, maar je kunt wel veel meer van het landschap genieten.

Toen wij de hoofdstad Santiago uitreden richting het zuiden viel ons op dat deze streek zich enorm ontwikkeld heeft op wijngebied. Wel 300 km lang zagen wij de uitgebreide druiven ranken die via een druppelirrigatie systeem worden bevloeid. Aan water geen gebrek in dit gedeelte van het land want de sneeuw van de hoge Andes toppen voorziet het land het gehele jaar van water. Prachtig was het om in het wijngaardlandschap samen te dineren in een wijnrestaurant. Onderweg geslapen in Conception bij de grote oceaan met zijn zwarte lava strand en typische houten huizen. In Valdivia bij een boeren familie geslapen, zo mooi om het gewone leven in Chili mee te maken.

Toen wij in de omgeving van Osorno kwamen dachten wij “dit had Fryslân ook wel kunnen zijn”. Overal waar je kijkt lopen koeien te grazen. Het grote verschil is het heuvellandschap met zijn native bomen. Dit zijn oerbomen die na het ontginnen van het bos zijn blijven staan. De Duitse emigranten die in 1900 in deze streek kwamen wonen hadden de gewoonte een boom die je met twee personen moest omarmen, om de omvang te meten, te laten staan. Nu geeft dit een prachtig landschap en de koeien kunnen hun schaduwplekje vinden. Al deze koeien lopen dag en nacht buiten, het gehele jaar rond. Slechts in de wintermaanden, zo vertelde Fokko mij, moet de koe een beetje ruwvoer bijgevoerd worden. De meeste boeren hebben grote bedrijven, 1000 hectare is hier niets. Deze boeren hebben momenteel de wind mee. Omdat hier op vet-en eiwitgehalte wordt uitbetaald, willen de boeren graag gebruik maken van de Nederlandse en Nieuw-Zeelandse CRV genetica. En zo probeert Fokko goede zaken te doen.

Soms komen ook politieke onderwerpen met de boeren ter sprake. Een van de boeren zei dat hij blij was met oud dictator Pinochet, die Chili enkele jaren met strenge hand heeft geregeerd. Was dit niet gebeurd, en de socialisten en communisten hadden het roer blijven houden, dan was het land bankroet geweest hetgeen er nu met Venezuela en Cuba is gebeurd. Aldus de boer.
Wat fabuleus mooi is, in dit gedeelte van het zuidelijke Andes gebergte, zijn de met sneeuw bedekte vulkanen. Velen zijn nog actief. Zoals twee jaren geleden toen een vulkaan het as de ruimte in heeft gespoten. Al het vliegverkeer in het buurland Argentinië en zelfs Australië lag voor een week stil.

Visite van Tineke in Brazilië

Voordat wij naar Chili gingen hebben wij een prachtige tijd in ons Brazilië gehad met onze schoonzus Tineke. Ze wilde graag zien hoe wij hier leven en wat Fokko zijn werk inhoud. Wij hebben haar uit Sao Paulo opgehaald en zijn naar Tiradentes en Serra de Canastra geweest. Tiradentes bekend om de slaven die gewerkt hebben in de goudmijnen waar ik al eerder over heb geschreven. En Serra de Canastra, het overweldigde natuurgebied. ’s Nachts de sterrenhemel bekeken, zo donker dat je zelfs de allerkleinste sterren kunt zien. We reden er 60 km en deden er 4 uren over. Zo kronkel je over de pistes door de mooie bergen heen. Onderweg zijn we één auto en een boer met een fiets tegen gekomen. Daarna hebben wij samen genoten van ons alledaagse leven in Bonfim Paulista. En natuurlijk CRV Lagoa. Het was een prachtige tijd samen.

Ons eerste kleinkind

Samen zijn we afgereisd naar Nederland. Hier zijn wij gekroond tot Opa en Oma door de geboorte van ons eerste kleinkind Jan. Zoon van onze dochter Margriet en schoonzoon Jan Lammert. Er zijn weinig woorden voor, als je jouw kleinkind mooi geweven uit de moederschoot voor het eerst ziet. Stil en God dankbaar. Nu zien we Jan groeien via Skype, wat is de techniek fantastisch.

Lieve familie en vrienden een warme groet uit ons warm Brazilië.

Fokko en Wiepie.

• 10 December 2014 - 15:22

Wijtske, Jan En Gerke:

Prachtig om te zien en te lezen..!

Wat een prachtig kereltje die Jan.... goed gelukt !

Tot gauw en groetjes van jullie buurtjes in de verte...

Jan, Wijtske en Gerke

• 10 December 2014 - 17:02

Anneke:

Leave allebeide,
    Wat is it wer moai om wat fan jim te hearren en te sjen, wat in prachtige foto's. Jan mei pake en beppe binne súper.
    oant gau, Anneke en Eeuwe.

• 10 December 2014 - 17:11

Sjoerdtje:

Lieve grootouders van Jan,
    van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon.
    Nu trekt Nederland toch wel?!!
    Jullie maken ons wel nieuwsgierig naar Chili.
    Geniet nog maar even.
    We hoorden van jullie dochter dat jullie Kerst hier vieren!
    Spreken wel elkaar dan.

Lieve groet, Ger en Sjoerdtje

• 10 December 2014 - 18:13

E En W:

ja vroeger toen jullie in Tunesië zaten ging alles per brief
    de tijden zijn veranderd
    Evert ligt al 14 dagen in bed met zware griep en koorts het slaat ook op zijn ogen hoop dat na de griep weer zal herstellen !de griepgolf heerst hier in Den Haag

onze mail niet ontvangen ?
    E.W

• 10 December 2014 - 22:23

Tina V.d. Velde:

Lieve Fokko en Wiepie,

Wat weer een fantastisch verhaal en mooie belevenissen.
    Geweldige, mooie foto's, pracht natuur, indrukwekkend!

Mooi dat Tineke op bezoek is geweest bij jullie en dat jullie het
    samen zo naar de zin hebben gehad.

Trotse grootouders, het allermooiste om te beleven, geweldig!

We hopen jullie weer snel te ontmoeten en jullie in onze armen te sluiten.

Lieve twee, tot gauw en héél veel liefs en een DIKKE tût van mij; Tina.

• 10 December 2014 - 22:50

Henk:

Leave minsken, wat ha jim in grutte wille yn S Amearika!
    En troch Wiepie's moaie ferhalen kinne wy wat meilibje, ek mei de bliidens en tankbarens foar leave lytse Jan.
    Sa no en dan spoeket it my troch de holle: wy moatte der hinne foardat hja tour foarby is. Mar der sil net folle fan komme, bin 'k bang.

Tige de groetnis ut Quail Crest!

• 11 December 2014 - 19:55

Joop:

Mooi verslag van twee geweldige mensen!
    Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat en werk kunnen combineren met genieten van het landschap.
    Geniet ook van jullie status van Opa en Oma!
    Groeten vanuit een koud Gorredijk.

• 11 December 2014 - 23:03

I+H:

Wat weer een prachtige verhalen!
    Het lijkt net of we naast je zitten op de bank, in de auto of aan tafel. Geweldig om zo mee te mogen genieten. Mooi om te lezen dat Tineke het zo fijn had bij jullie.
    Zien naar jullie uit! Gelukkig hoeven we niet lang (meer) te wachten.......
    Snel tot ziens!!
    Liefs,
    H+ I

• 12 December 2014 - 18:45

Wieke:

Wer geweldig........
    Oant gauw, Leafs en groetnis , ek foar Fokko..!

• 13 December 2014 - 11:33

Joop Alssema:

Fokko en Wiepie,

Opa en Oma, hartelijk gefeliciteerd met jullie kleinkind. Fijn en geniet daarvan. Mooi verslag van de reis en prachtige foto's.

Groet, vanuit fris Staphorst.

• 13 December 2014 - 14:53

E.T. :

Wat weer een mooi verhaal met vele details en als klap op de vuurpijl natuurlijk de bekroning tot Opa en Oma, geweldig. Die besneeuwde vulkaan is echt een prachtig plaatje. Wij hadden hier laatst 2 regenbogen achter jullie huis in Opende, ook een prachtig gezicht. Succes met alle business en tot snel.
    Liefs vanaf het Tolsmastraatje

• 14 December 2014 - 23:20

Folkert-Hans:

Prachtig 10 jaar geleden alweer, die reis naar zuid America. Mooi verslag prachtige foto's het lijkt wel een speelfilm waar jullie in zitten! Geniet nog maar even van deze mooie movie.

• 15 December 2014 - 11:23

Marc & Tiny:

Hola,
    Ook gefeliciteerd "Opa en Oma· met de mooie zoon van Margriet en Jan Lammert!
    En bedankt, we konden weer even in gedachten terug, even meereizen door
    het prachtige Z-Amerika.
    Marc & Tiny

• 16 December 2014 - 15:48

Jan Lammert, Margriet En Jan :

Lieve opa en oma

Wat een super verslag! Een fantastische herinnering, 10 jaren geleden, samen reizen door Chili en de rest van Zuid-Amerika. Wat was het een ervaring. Als ik die foto van het Andesgebergte zie...dat blijven de mooiste bergen op aarde.
    En wat fijn dat Tineke bij jullie was. Alweer 14 jaren geleden dat Tineke, mam en ik ook een prachtige reis hebben gemaakt, maar dan in Bolivia.
    En natuurlijk vonden wij het fantastisch dat jullie in Nederland waren toen Jan is geboren. Het was fijn om dit moment met elkaar te delen.
    Wij kijken uit naar jullie komst binnenkort in Nederland.
    Abrazo y beso de nosotros.

• 30 December 2014 - 11:58

Gerva Hoekstra:

Nu pas je mooie verslag gelezen. Op de allereerste plaats, van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon. Fantastisch is dat. Geniet ervan, maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen.

Mooi, de foto's en het verslag van Chili. Chili is ons favoriete wijn land. We vallen bij proeverijen steeds weer voor wijn uit Chili.

Ik begreep dat jullie met de Kerstdagen hier waren. Fijn met de familie dus. Ook nog een fijne jaarwisseling gewenst en heel veel geluk voor 2015.

Liefs,

Gerva

• 03 Januari 2015 - 02:02

Harry En Henny Kannegieter:

Lieve Fokko en Wiepie en familie

Van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon Jan en ook natuurlijk onze felicitaties voor de trotse ouders/ ooms en tantes. Wat een rijkdom he zo'n prachtige kleinzoon/neefje. Wij zijn zoals jullie weten de trotse grootouders van 4 prachtige kleindochters, wat een rijkdom!
    Overigens voor 2015 een gelukkig nieuwjaar (ook voor jullie kinderen/familie) en hopen gauw weer wat van jullie te horen/lezen.

Groetjes,
    Harry en Henny