Trip to Brazilië! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Trip to Brazilië! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Trip to Brazilië!

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

07 September 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zondag 24 augustus vlogen we richting Rio de Janeiro. Voor we het wisten waren we aan de andere kant van de Atlantische oceaan en om 18.20 uur lokale tijd kwamen we door de gate en daar stonden onze heit en mem ons al op te wachten. Met de taxi richting het Ibis hotel, dat midden in het oude centrum van Rio is gevestigd, dan ruik en beleef je de cultuur meteen van deze wereldstad. Straten met kleine cafés waar de dames dansen op de samba en mannen gezamenlijk buiten zitten met een gekoeld fles bier. Hier hebben wij heerlijk gegeten met een fles wijn en de Braziliaanse cachaça.

Rio is de voormalige hoofdstad van Brazilië en staat bekend om het wereldberoemde Christus beeld, die ook op onze bucket-list stond. Met een treintje zijn wij 3,7 km door het tropische oerwoud gereden om de 710 meter hoge top te bereiken. De reis in het treintje was al geweldig om mee te maken, lokale muzikanten maakten tijdens de rit samba muziek en hoe kan het ook anders dat onze moeder er uit werd gehaald om mee te dansen, machtig, prachtig!! Het Christus beeld die uitkijkt over het stadsleven van Rio, de stranden en andere bergen geeft een fascinerend uitzicht.

Na dit bezoek zijn we met de bus richting een kleurrijk gebied in Rio gegaan, genaamd Lapa. Straten waar huizen in verschillende kleuren zijn beschilderd en de muren met vette art designs zijn bespoten. Maar het mooiste van Lapa is wel de kleurrijke tegeltjes trap die in 2000 is gemaakt. Vele landen zijn er in bewerkt en tegeltjes met vele verschillende spreuken van Nederland kom je er tegen. Vervolgens hebben we een lokale markt opgezocht en in de winkelstraatjes gewandeld.

Tegenover de Corcovado berg (met het Christus beeld) staat de 'Páo de Açúcar berg' ook wel suikerbrood berg genoemd. Hier zijn wij de volgende dag met de metro naartoe gegaan. Met een kabelbaan ga je naar de top van de berg en kijk je vanaf een andere kant over het Copacabana strand en de indrukwekkende baai waar de haven en het vliegveld zijn aangelegd. Ook vanaf deze kant zie je het verschil van Rio met de favelas (sloppenwijken) die tussen de bergen zijn gebouwd.

Met zo’n 35 tot 37°C was het prachtig weer om ‘s middags naar het Copacabana strand te gaan en een duik te nemen in de oceaan. Liggend in de zon met een heerlijke Caipirinha cocktail en de fantastische golven. Verkopers die etenswaren en drankjes verkopen, sommigen met een grote parasol vol met verschillende bikini’s. Zij weten de toeristen wel te vinden. Met de bus zijn wij weer naar het hotel gereden, een attractie op zich. Op volle snelheid racen door de stad en links en rechts inhalen, dit is hier heel normaal. ’s Avonds zijn we naar Lapa gegaan, een mooie gelegenheid met verschillende barretjes en restaurants. In welk restaurant je ook komt, het eten is echt heerlijk en met de live muziek voel je je een echte ‘Carioca’, inwoner van Rio. Op alle hoeken van de straten hoor je de samba van slagwerkers en verschillende koperblaas muzikanten komen bij elkaar om gezamenlijk te musiceren. Van muzikale stemming is geen sprake. Het klinkt soms zo vals dat het pijn doet aan de oren. Maar om hier naar te kijken is al mooi. Het heeft zijn charme waar het carnaval ook om bekend staat.

Van ‘Rio de Janeiro’, op naar het koloniale stadje ‘Tiradentes’. Tiradentes, een bijzonder oud stadje waar 300 jaar geleden slaven naar goud zochten. De straten, paarden met wagens en de oude karakteristieke huisjes met de fleurige beschilderde luiken zijn kenmerkend voor dit unieke stadje. Daarna naar ‘Serra de Canastra’ een prachtig natuurgebied met bergen tot 1500 meter. Eigenlijk is het niet te beschrijven hoe mooi de natuur hier is. Dit moet je zelf meemaken. Het uitzicht tussen de bergen en de beschermde natuur is prachtig om te zien. Op een van deze bergtoppen (1240 meter) hebben wij overnacht. Hier staat een boerderij die zo’n 10 km verwijderd is van de waterval “Casca d’ Anta” (186 meter hoogte). Op deze boerderij leeft een gezin met twee kinderen, ze leven van 20 koeien en bieden een kamer aan als bed en breakfast voor extra inkomen. ’s Avonds heeft de eigenaresse heerlijk eten bereid van eigen groenten en vlees met een stenen vuuroven. Heerlijk was dit. De overnachting op deze locatie geeft je echt een vrij gevoel, er is werkelijk verder niets om je heen. ’s Ochtends zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang in dit gebied mee te maken. Na het ontbijt zijn we richting het nationale park ‘Serra de Canastra’ gereden en hebben we als tweeling gezwommen onder de waterval van ‘Casca d’ Anta’. Ondanks het vreselijke koude water was dit onwijs gaaf.

Na dit mooie gebied zijn we naar Delfinópolis gereden. Deze plek staat bekend om de vele watervallen en de groene natuur. Na 133 km door de bergen en 3,5 uur rijden, kwamen we aan bij wederom een prachtige locatie, een buitenhuis met alles erop en eraan en uitzicht op de bergen. Hier hebben we genoten van een zonsondergang, een barbecue, zwemmen in het zwembad en relaxen in de hangmat. Zo ontspannen, dat is echt vakantie, het kan niet beter. De volgende ochtend hebben we een wandeling door het natuurgebied gemaakt wat ons bracht naar een kleine waterval van z’n 40 meter hoogte. Hier heeft Leonard nog gezwommen en hij is tot halverwege de waterval naar boven geklommen. Super vet om na die tijd een duik te nemen in dit verkoelde water. Na een goede lunch zijn we door gereden naar Bonfim Paulista, ‘Home Town’ van heit en mem.

Het is toch erg leuk om te zien waar je ouders wonen en hoe ze leven. Uitstapjes naar de bakker, het oude centrum, zoals onze ouders dat normaal ook doen, leuk om mee te maken, het gewone leven. Deze week had een rustiger programma en we hebben tijd gehad om te zwemmen in het heerlijke zwembad in hun tuin, samen te barbecueën, te winkelen, te lezen en gewoon relaxen. Zondagmiddag zijn we naar een 'open veld kroeg' geweest. Deze ligt erg afgelegen tussen de suikerrietvelden. Het was er erg druk met mensen. De muziek wordt gespeeld vanaf auto’s met dikke 'boem' boxen, de ene nog luider dan de andere. Eén groot feest. Op dinsdagavond zijn we uit eten geweest naar één van de beste restaurants in Ribeirao Preto, de stad naast het dorp van onze ouders. Hier roosteren ze vlees aan het spit. Je kunt hier onbeperkt eten en continu komen obers met verschillende soorten vlees aan een spies langs om te vragen of ze er iets voor je af kunnen snijden. Op woensdagavond hebben we een ballet voorstelling bekeken in het beroemde ‘Pedro Theater’ in Ribeirao Preto. Dit was erg bijzonder om in een mooie ronde theaterzaal een klassieke ballet voorstelling bij te wonen. Ballerina’s op spitsen en mannen in legging die sierlijk twee uren over het podium dansten, erg knap.

Om helemaal te begrijpen waarom onze ouders hier eigenlijk in Brazilië zijn hebben we een bezoek gebracht aan de werkplek van Fokko, en wel CRV Lagoa, een stierenlocatie in Sertaozinho. Voor wie de praktijkschool in Oentsjerk kent, hier heeft het wel een klein beetje van. Een boerderijachtige locatie met gebouwen waar de kantoren en kantine zich in bevinden maar ook een stuk grond met stallen er omheen met veel verschillende stieren. Bij de ingang is ook een opname studio waaruit uitzendingen over het bedrijf in heel Brazilië worden uitgezonden. De stieren die hier worden gefokt zijn erg groot en zien er angstaanjagend uit. Maar het zijn goede, vaak de beste in hun soort, om mee te fokken. Hun sperma wordt wereldwijd verkocht om er goed vlees- en melkvee mee te verkrijgen. Aan het gebouw zit een laboratorium waar het sperma van de stieren wordt verdeeld in kleine buisjes welke vervolgens direct worden ingevroren voor behoud van de kwaliteit. In stikstof gekoelde containers wordt dit verstuurd. De werknemers die daadwerkelijk met de stieren werken weten wel wat ze moeten doen, erg knap hoe ze stieren van plek naar plek begeleiden, vooral omdat een stier niet betrouwbaar is. Een stier kan zomaar iemand aanvallen en de gevolgen kunnen fataal zijn. Bijzonder om deze werkplek te bezoeken.

Vrijdag vlogen we weer terug naar Nederland, back to reality!! Een geweldige, veelzijdige vakantie met onze ouders in een prachtig land!

Tot ziens in Nederland, de tweeling Leonard en Willemijn.

• 07 September 2014 - 11:48

E+w:

Lieve Familie
    Wat een leuk verslag !!jullie hebben veel gezien en genoten
    Ja, en nu weer aan de bak
    Nog even en dan zijn jullie weer in Nederland we hopen elkaar dan weer te zien want als jullie komen zijn wij steeds op vakantie ( zo hebben we elkaar al een jaar niet gezien)
    Nu ook weer op vakantie in oktober (Frankrijk)

• 07 September 2014 - 11:58

Tina V.d. Velde:

Lieve Leonard, Willemijn, Fokko en Wiepie,

Wat fantastisch om te lezen dat jullie zo'n geweldige reis hebben gehad!
    Vele mooie dingen/plaatsen bezocht in Brazilië.
    Héérlijk om bij jullie ouders te zijn en samen te genieten!
    Prachtige foto's en mooi om te weten hoe papa en mama daar leven/werken.
    Mooi om zo mee te kijken in jullie belevenissen!
    Nu namijmeren van alle indrukken en herinneringen.
    Welkom thuis!!

Heel veel liefs van mij; Tina.

• 07 September 2014 - 13:53

Anneke:

Leave allegearre,

• 07 September 2014 - 13:58

Anneke:

Leave allegearre,
    Ik begjin opnei.
    Wat in prachtich ferslach fan de twa wiken dy't jimme by jim heit en mem west ha.
    Mei de moaie foto's der by krije wy in goeie yndruk fan hoe it dêr om en ta giet.
    Leafs fan dizze kant, Anneke

• 07 September 2014 - 14:26

E.T.:

Namijmeren gebeurt hier volop op Tolsmastraatje, met extra foto's, video's en verhalen van Leonard. Mooie beschrijving van jullie belevenissen, met prachtige foto's. Een vakantie om van je leven nooit meer te vergeten. Liefs vanaf Tolsmastraatje

• 07 September 2014 - 15:09

Folkert-Hans:

Mooi verhaal een prachtige vakantie waar Heit en men ;-) jullie vanalles hebben laten zien.
    Lekker nagenieten!

• 07 September 2014 - 20:31

Margriet:

Wat een leuk verhaal en mooie belevenissen! Zo gezellig en bijzonder om met z'n vieren te reizen en te zien hoe pap en mam leven in Brazilië. Welkom thuis en tot snel.

• 07 September 2014 - 21:52

H+I:

Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hadden met elkaar!
    Prachtig om te lezen wat een bijzondere ervaring dit was voor jullie allemaal.

We zullen vast nog wel verhalen horen over dingen die jullie niet geschreven hebben...... Dat hopen we tenminste wel. De tijd zal waarschijnlijk nog weer tekort zijn geweest omdat die zoooo snel gaat!

Geniet nog lekker na nu je weer aan het werk moet en laat deze bijzondere reis je een leven lang bijblijven.

• 08 September 2014 - 23:02

Tineke:

Lieve familie

Mooie verhalen en foto's jullie hebben echt genoten samen.
    Het is toch wel bizonder dat je als kinderen met je ouders door Brazilie trekt de werkplek van je vader bezoeken, kijken waar moeder haar dag doorbrengt.
    Iets om nooit te vergeten.
    We zullen de verhalen nog wel horen van Willemijn en Leonard
    Fokko en Wiepie ik zie jullie 20 september heb er zin in

liefs
    Tineke

• 21 September 2014 - 08:57

Patricia:

Hallo Fokko en Wiepie,

Gezellig, dat de tweeling bij jullie op bezoek is geweest. Ik heb ook dit verhaal weer met plezier gelezen en heb er weer tips uitgehaald voor als ik ooit die kant opkom.
    Hier gaat alles goed; ik ben druk met mijn vrijwilligerswerk en geniet daar met volle teugen van. Vandaag ga ik weer fluitend richting Afrikamuseum, alhoewel ik verwacht, dat het gezien de regen, een saaie dag zal worden in de buitenwinkel. Ook begeleid ik nog steeds ouderen naar het theater en ga vanavond naar een voorstelling van Introdans.
    Tussendoor regelmatig een paar daagjes weg met de fiets. Ik heb nooit gedacht, dat ik zonder werk zo zou genieten. Een week of drie geleden heeft Jan bij mij geluncht. Begin oktober begint hij bij zijn nieuwe baan en dat zal wel betekenen, dat ik niet meer op het CR Delta kantoor kom. Ik merk steeds meer, dat het levend daar doorgaat en dat mijn persoontje daar niet meer in past.

Hartelijke groet,
    Patricia