Brazilië - Nederland - Reisverslag uit Ouro Preto, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Brazilië - Nederland - Reisverslag uit Ouro Preto, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Brazilië - Nederland

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

05 Juli 2014 | Brazilië, Ouro Preto

Verslag van de maanden april, mei en juni 2014

Op reis door het immense Brazilië

Wij zijn in april naar de deelstaat Rio Grande do Sul en Santa Catarina geweest. De eerste deelstaat grenst aan Uruguay en Argentinië, drie uur vliegen bij ons vandaan en tevens het zuidelijkste puntje van Brazilië. Oorspronkelijk is Brazilië het land van de Indianen. Toch wonen er nog steeds afstammelingen van, maar de moderne Brazilianen moeten niets van deze bevolkingsgroep hebben. ‘Ze werken niet en houden hun handen alleen maar op om gratis voedselpakketen van de regering te krijgen’, aldus de mensen die bij ons waren. In de verte zag ik hun huisjes en heb er een foto van gemaakt. Door de drukke werkzaamheden hadden we geen tijd om er naar toe te gaan. Fokko heeft in Rio Grande do Sul een lezing voor 400 kleine boeren (gemiddeld 15 koeien) gegeven. De lezing was in de open lucht op een groot podium. Na afloop konden de mensen vragen stellen. Er waren veel boeren die nog iets wilden weten. Zo kwam er nog een leerzame discussie. Fokko werd bedankt en kreeg een cadeau dat ze zelf hadden gemaakt. Het was een plankje met een koe, waar zijn naam op was gebrand. Ik moest direct aan vroeger denken toen ik dat zag. Ik brandde ook wel mooie figuren in het hout wanneer de zon scheen. Ik nam dan een stuk glas, liet de zon erop schijnen en je kon de mooiste figuren en letters schrijven in het hout. Ergens thuis moet nog een stok met ingebrande namen liggen. Wij hebben in totaal 10 veeteelt bedrijven in de twee deelstaten bezocht. Stuk voor stuk gastvrije boeren. Wij kwamen ’s middags om 1 uur bij een boeren familie aan. De tafel was al gedekt en grote pennen met vlees lagen al te draaien op de barbecue (churrasco). ‘Eerst eten en daarna gaan wij de stal wel in’ zei de boer. Gelukkig heb ik altijd Nederlandse souvenirs bij me om een presentje te geven want voor zo’n gastvrijheid wil je iets terug doen. Het is bijzonder om zo het normale leven van de Brazilianen mee te mogen maken.
In de deelstaat Santa Catarina wonen veel immigranten uit Duitsland en Italië. Fokko heeft daar met de boeren in het Duits gesproken. Er wordt zelfs nog Duits geleerd op de scholen terwijl er al vier generaties in het land wonen waar normaliter de Portugese taal wordt gesproken. Grote familie bedrijven zijn er gevestigd. In de zuidelijke gebieden van Brazilië is het erg groen waardoor het goed boeren is.

Nadien zijn wij een weekend naar de deelstaat Goias geweest. Dit ligt ruim 400 km ten noorden van onze woonplaats. Wij wilden het nationale park “Chapado dos Veadeiros” bezoeken, maar helaas was daar hevige regenval geweest zodat de aarde was gaan schuiven en wij het park niet konden bezoeken. Het was er te gevaarlijk. We hebben gelogeerd in de stad Caldas Novas. Veel mensen bezoeken deze stad vanwege de warm waterbronnen. Hierdoor is er een fijn uitgaansleven. Dit hebben we gemerkt, er hing een geweldige sfeer. Wij zaten tot 12 uur 's nachts op het plein in het centrum te eten. Tot in de kleine uurtjes zie je families slenteren en genieten. Er werd gedanst op tropische muziek met veel slagwerk en vrolijke melodieën. De samba hier is de echte opwindende Zuid-Amerikaanse dansmuziek.
In mei zijn wij tijdens een weekend naar de deelstaat Minas Gerais geweest. De hoofdstad van deze deelstaat is Belo Horizonte, nu ook bekend vanwege het WK voetballen. Voor ons tot nu toe de mooiste deelstaat van Brazilië. Je vindt er vele koloniale en historische steden. Het landschap is bergachtig en zeer mooi. De oude stad Ouro Preto (Zwart Goud), vroeger de hoofdstad van deze deelstaat, heeft werkelijk alles: barok architectuur, kerken, musea en fraaie koloniale huizen. Toen we aankwamen was er een stortbui, de straten waren net rivieren. Wij moesten stapvoets rijden met een gordijn van regen om ons heen. Maar na een half uur was het weer droog en iedereen liep weer buiten op straat. Ik ben ook nog met Fokko naar een vee tentoonstelling van Gir en Girolande koeien in de stad Uberaba geweest. Deze tentoonstelling duurde 10 dagen. CRV Lagoa heeft hier een tentoonstellingshuis van waaruit vele zaken worden gedaan.

Nederland

Half mei zijn wij naar Nederland gegaan. Fokko was er voor zijn werk en voor mij was het een vakantieperiode. Prachtig om de kinderen, familie, vrienden, buren en dorpsgenoten weer te ontmoeten. Wij hebben bij ons thuis een feestelijke ontmoeting gehad. Hier hebben wij het glas geheven op ons 40 jarig huwelijk. Een mijlpaal in ons leven.
Fokko heeft een groep Braziliaanse boeren die naar Nederland kwamen begeleid. Tijdens deze week hebben ze Nederlandse topboeren bezocht. Daarna is hij nog naar Brazilië en Uruguay geweest. Vanuit Uruguay weer terug naar Nederland om een groep boeren uit Chili te begeleiden die naar de Nationale Rundvee Manifestatie (NRM in Zwolle) zijn geweest. Nu zitten we weer thuis in ons huis in Bonfim Paulista in Brazilië waar het gesprek van de dag over voetbal gaat. Wij hopen stiekem dat de finale tussen Brazilië en Nederland mag plaatsvinden, maar voor wie moeten we dan juichen?

Lieve familie en vrienden, Een warme groet uit een warm Brazilië, Fokko en Wiepie

• 05 Juli 2014 - 14:59

Meint:

Lieve Wiepie en Fokko,

Met veel plezier het verslag gelezen en zo kunnen wij toch wat meekijken in jullie leven daar.
    Het was weer heel mooi om jullie hier wee te ontmoeten en het glas te heffen op jullie trouwdag en mijn verjaardag.
    Wat het voetbal betreft: ik hoop ook op een finale Nederland -Brazilie, maar dat zal m.i. nog niet zo gemakkelijk zijn. Het mooie van voetbal is dat het enerzijds strijd oproept maar anderzijds ook weer verbroedert.
    Het gaat jullie goed.
    Meint en Jellie.

• 05 Juli 2014 - 16:51

Gretha Galama:

Leave Fokko en Wiepie,
    Nog gefeliciteard mei jin 40 jierrig houweliksjubileum, dat wisten we nét en seagen no jim ferslag en foto's.

Moai dat jim hjir wiene en dat Wiepie hjir bij ús kaem en enthousiast oer jim libben en wurk fan Fokko ferteld hat!
    Alle goeds hwer dit leaste jier der en we wachsje de foutballerij mar rustig óf...
    Oant in oare kear, yn oktober...
    leafs Fokko en Gretha út Aldtsjerk

• 05 Juli 2014 - 17:39

Patricia:

Hallo Fokko en Wiepie,

Nog gefeliciteerd met jullie 40-jarige huwelijksband. Als je die foto ziet, waar jullie samen op staan, zou je zeggen, dat jullie elkaar net ontmoet hebben. Jullie weten jullie huwelijk sprankelend te houden en velen kunnen daar nog van leren. Op naar de 50.

Tja en wat het voetballen betreft, denk ik dat jullie daar gewoon met de wind mee moeten waaien. Hier in Nederland begint de spanning voor de wedstrijd van vanavond alweer te stijgen. De toeters zijn alweer te horen en op het feestje bij mijn buren, werd zojuist uit volle borst gezongen 'Nederland oh Nederland ...'

Veepro heeft mij blijkbaar niet meer in het mailingbestand voor de NRM zitten, waardoor ik er te laat achter kwam, wanneer de show precies was. Jammer, want anders hadden we elkaar nog even kunnen zien.

Hartelijke groeten en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.
    Patricia

• 05 Juli 2014 - 18:34

Anneke :

Leave allebeide,

Moai te lêzen dyn ferslach oer / troch Brazilië.
    De foto's sprekke foar him sels.
    De wyn en de apenúten moatte wer wachtsje oan oktober. It binne wer in pear moaie woansdei moarnen west. Yn oktober gean wy gewoan wer troch.
    Jûn sill wy mei spanning sjen hoe Oranje Costa Rica ferslaan sil.!!!!

Leafs Anneke en Eeuwe.

• 05 Juli 2014 - 19:16

Peter De Vries:

Dag fokko en wiepie.

weer een prachtig reisverslag en foto's. De strijd gaat door met voetbal. Eke en ik
    zitten inmiddels op kos. Vanavond voetbal kijken dus dat wordt spannend.
    succes daar en de groeten vanaf kos.

• 05 Juli 2014 - 19:19

Wieke:

Jammer, geen afscheid van Fokko meer kunnen nemen.. Leest weer lekker weg ,dit verslag, dank voor de update! Veel voetbalplezier, groeten , ook aan Fokko, en tot na de zomer ;-)
    Liefs vanuit Opende.

• 05 Juli 2014 - 20:00

Tina V.d. Velde:

Lieve Fokko en Wiepie,

Heerlijk om jullie reisverslag weer te mogen lezen!
    De foto's zijn weer fantastisch mooi, spreekt voor zich.
    Wat fijn dat wij elkaar hebben mogen ontmoeten in Nederland.
    Graag wens ik jullie alle goeds en weer veel werkplezier in Brazilië.
    Een DIKKE tût voor jou en voor Fokko. Liefs; Tina.

• 05 Juli 2014 - 20:11

E.T.:

Lieve papa en mama,

Wel erg bijzonder bij de mensen thuis op de boerderij. Thuis in Opende konden jullie ook van de koeien genieten. Wij hebben van jullie bezoek en mooie feest genoten! Brazilie is alweer een ronde verder, we wachten NL nog even af! Liefs vanuit Rijswijk

• 05 Juli 2014 - 21:54

Wilma:

Jammer.... dat we elkaar niet gezien en gesproken hebben
    Wie weet lukt het dit jaar nog

mooi verslag !!!! we zijn niet van de voetbal (dus we juichen niet ) we zijn van het tennis en de tour
    jezus Wilma

• 06 Juli 2014 - 19:22

Margriet En Jan Lammert:

Lieve pap en mam

Wat was het fijn om jullie om ons heen te hebben. Vanmiddag zei ik nog tegen Jan Lammert voor de gein "kom we rijden nog even bij mijn ouders langs". Dat was leuk om in die weken spontaan te doen.
    Maar de tijd gaat snel en in oktober hopen we elkaar weer te zien.

Mooie verhalen over het leven in Brazilië. Een immens groot land inderdaad met vele verschillende landschappen en eigenschappen. Toen wij bij jullie waren hebben we ook zo'n stortbui meegemaakt bij Belo Horizonte, ongelooflijk je ziet niks meer. Prachtige foto's van de boeren en het landschap! We kijken uit naar het volgende verslag.

Liefs Margriet
    en Jan Lammert

• 06 Juli 2014 - 21:23

Gerva:

Hoi Wiepie en Fokko,

Dank je voor je mooie verslag. Ik heb inmiddels de andere verslagen ook gelezen. Fantastisch om dit zo mee te mogen maken.

40 jaar getrouwd alweer. De hartelijke felicitaties hier nog voor. Mooi dat jullie dat in Nederland konden vieren.

Wat was het bijzonder dat je spontaan even langskwam. Zelfs Esther herkende je nog (aan je stem, want ze zag jouw niet) na al die jaren.

Veel voetbal plezier nog toegewenst. Zal best apart zijn als de finale inderdaad Nederland-Brazilië wordt.

Tút, Gerva

• 07 Juli 2014 - 00:22

Henk:

Geweldig, Wiepie, dat je ons op deze manier mee laat reizen; we genieten er echt van!
    Komme dizze stikjes net yn de Feanster te stean, of yn de Noordelijke krant?

Hertlike groetnis us Grand Rapids!

• 07 Juli 2014 - 13:10

Jose Wennekes:

Wiepie, leuk om het verslag weer te lezen. En bedankt voor je felecitatie. Tot de volgende keer.
    Groet, José

• 12 Juli 2014 - 10:24

Iety & Hessel:

Leave Wiepie en Fokko,

Geweldig om de mooie verhalen te kunnen volgen. Zo lijkt het of we met je mee op reis zijn!
    Boeiend hoor wat jullie allemaal meemaken in het Zuid Amerikaanse! Deze herinneringen kan niemand je afnemen!

Wij hebben genoten van jullie naast ons de afgelopen tijd. Het was weer zo knus bewoond!
    Ook jullie feest was heel gezellig en ontspannen! Leuk dat we daarbij mochten zijn.

't Is nu weer erg stil naast ons........ We missen jullie levendigheid!
    Kijken uit naar de herfst wanneer je terugkomt.

Liefs en knuffel van ons.
    I + H