Het mooie Brazilië - Reisverslag uit Delfinópolis, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Het mooie Brazilië - Reisverslag uit Delfinópolis, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Het mooie Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

17 Februari 2014 | Brazilië, Delfinópolis


Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het plan was om in 2014 terug te gaan naar Nederland, maar we blijven hier wat langer en het wordt definitief 2015.

De tijd gaat snel, zo ook hier. Fokko heeft het druk met zijn werk en hij is dit jaar alweer naar Ecuador en Peru geweest. In Brazilië ben ik met Fokko mee geweest naar de plaats Witmarsum. Hoe komt het dat er zomaar een plaatsnaam uit Friesland hier in Brazilië is te vinden? Dan moet je denken aan Menno Simons uit Witmarsum. Menno is de naamgever van de Mennonieten, ook wel doopsgezinden genoemd. Menno Simons was een katholieke priester, die in de tijd van de reformatie, koos voor de Zwitserse beweging van de wederdopers. Overal ter wereld, maar vooral in de Verenigde Staten, Canada en Brazilië zijn mennonieten kerken gevestigd, zo ook in Witmarsum. Een Duitse kolonie, welke in de twintiger jaren van de vorige eeuw is gevestigd, hebben deze plaats Witmarsum genoemd ter nagedachtenis aan Menno Simons. Hij werkte in Friesland, Groningen en was ook actief in Duitsland.

Het is een welvarende streek. Met een goede zuivelindustrie, en waar veel tarwe, sojabonen, maïs en gerst worden verbouwd. Fokko gaf hier een paar dagen cursus aan een groep boeren met theorie- en praktijklessen. Je zou kunnen denken waarom moet Fokko daar nu naar toe? Maar bijscholing is altijd noodzakelijk, zo ook voor een boer. Er komen dan mensen uit de wijde omgeving. Er waren zelfs boeren die 750 km hadden gereden. Tijdens deze dagen reed ik door de mooie omgeving met nog vele onverharde wegen. Wel worden de pistes zeer goed onderhouden. En als ik dan zo rij, dan denk ik wat fantastisch dat ik dit allemaal mag beleven. De omgeving van Witmarsum ligt op ongeveer 1000 meter boven de zeespiegel waardoor er bomen groeien die je niet bij lagere vlaktes ziet. De typische huizen in deze streek zijn meestal van hout gebouwd.

Op reis naar Witmarsum hebben wij genoten van de prachtige natuur in dit immense grote land. Wij zijn naar de omgeving van Eldorado gereden. Soms reed je wel 50 km door bananen plantages. Een beetje saai zou je denken na zoveel kilometers maar het is mooi om te zien hoe de mensen daar wonen, hoe de kinderen naar school gaan en dit allemaal tussen de bananen planten. Ik wilde een foto tussen de bananen maken en dacht ik ga even op een afgekapte stam staan maar mijn voet zakte helemaal weg in de bananenpulp. Het lijkt net een boomstam maar de stam is opgebouwd uit bladeren. Erg mooi om dit bananen paradijs eens te bewonderen.

Wij zijn ook door het Atlantische oerwoud gereden met zijn grote rivier Iguapè die ontspruit in dit berggebied. Prachtig om de kleuren met indrukwekkende natuur te zien. Orchideeën die weelderig tegen de stammen en takken van de bomen groeien. Wij hebben nog een wandeling gemaakt in de Tapagem grot. Een bijzondere ondergrondse wereld met vele druipstenen en een verkwikkende temperatuur. Eindelijk eens een plek voor mij met een koele temperatuur.

De eerste week van januari kregen we bezoek van onze vrienden Jettie en Roel uit Nederland. Ze waren eerst een paar dagen in Rio de Janeiro geweest en daarna met een binnenlandse vlucht naar Ribeirao Preto gevlogen. Wij hebben onvergetelijke dagen gehad. Geklets tot in de kleine uurtjes in onze tuin waar het ‘s avonds heerlijk vertoeven is. Lekker bbq-en met het beste vlees van Brazilië (Picanha). Natuurlijk hebben wij hun meegenomen naar CRV Lagoa. Ze wilden graag weten hoe Fokko zijn werk eruit zag. We zijn op zijn kantoor geweest en hebben de grote stieren bekeken. Het laboratorium bekeken waar het zaad in de rietjes komt en waar het allemaal om draait. Daarna hebben we gegeten in ons visrestaurant in Bonfim Paulista. Ook zijn we naar ons kroegje midden tussen de rietsuikervelden geweest. Hier zitten hele families met cross motoren en cross auto’s in het weekend. Een typisch gezicht is hoe de Brazilianen met grote boxen achter op de laadbak van hun auto, muziek produceren met 120 decibel om de mensen op het zandterras te vermaken. Voor twee dagen hebben wij een huis gehuurd in Delfinópolis, het Anta gebergte. Met een pont zijn wij de rivier over gevaren. Dit scheelde heel wat kilometers omrijden. Wij hebben gezwommen bij de waterval en genoten van de omgeving met zijn mooie bergen. Op de terugweg zijn wij bij een koffie plantage gestopt. We denken er misschien niet altijd bij na als we koffie drinken maar toch wil ik jullie er iets meer over vertellen.

De koffie vrucht aan de struik is groen. Als de vrucht rijp is wordt ze door een machine geplukt (vroeger door de slaven) en daarna gepeld en gewassen. Alleen de koffiebonen blijven dan nog over. De bonen worden dan op de grond gelegd om in de zon te drogen. Tegen de avond worden de bonen op een wiers gelegd (ze mogen niet vochtig worden) waarna ze overdag weer opgeschud worden. Soms zie je een paard tussen de rijen bonen doorlopen om de bonen weer te keren met een soort eg. De koffiebonen worden ook nog een keer met de hand gecontroleerd. Je ziet veel huizen met een gladde betonnen vloer naast het huis. In het begin vond ik dat vreemd maar weet nu waar het voor is. Op de kleine familie plantages wordt nog met de hand geplukt. Op het laatst worden de bonen gebrand en gemalen.

Lieve familie en vrienden Een warme groet uit een warm land. In onze omgeving was dit de heetste zomer van de afgelopen 80 jaar met een gemiddelde temperatuur overdag van 35 graden of meer. Gelukkig kan ik mij verfrissen in het zwembad
Liefs Fokko en Wiepie

  • 17 Februari 2014 - 17:14

    Folkert-Hans:

    Prachtig mooi verslag. Mijn bookingskantoor zit ook in Witmarsum friesland. Bij vele optredens gaat het geluid hier ook boven de 120 decibel, overheid wil daar verandering in brengen. Gister nog optreden gehad, komt een man naar me (Marten Groothof) en zegt, ik ben bij je vader in Brazillie geweest. Rabobank excursie met boeren. Hij vond het fantastische dat Fokko daar in het Frysk zelfs hen kon begeleiden! Ga zo door en geniet ervan gr je zoon FH

  • 17 Februari 2014 - 17:15

    Anneke:

    Leave allebeide,
    Wiepie ik kin my foarstelle datste sa no en dan mei Fokko by de boeren lâns gieste.
    Ek moai dat Jettie en Roel west binne. Prachtige foto's by in moai ferslach.
    Genietsje fan de tiid dat jimme dêr noch binne. It is samar 2015.
    Knuffel fan dizze kant, Anneke

  • 17 Februari 2014 - 18:32

    Tina V.d. Velde:

    Lieve Fokko en Wiepie,
    Wat weer heerlijk om jullie verhalen te mogen lezen en daarbij de prachtige foto's te bewonderen!
    Het blijft een geweldige ervaring voor jullie om te wonen en te werken in Brazilië.
    Wel moeten er lange afstanden worden gereden, maar ja... dan zie je ook veel van het land zelf!
    Goed om te weten dat jullie nog steeds genieten! En dus daarom ook nog één jaar langer blijven.
    Ja... nu je er toch bent, haha, maar we hopen en wensen jullie toch even weer hier tussendoor te zien.
    Lieve schatten, het ga jullie goed en een DIKKE tût van jim zuske ût Gorredijk. LIEFS!!





  • 17 Februari 2014 - 20:24

    Willemijn:

    Wauw!! Mooi land hoor, ik kan niet wachten om alle mooie dingen te zien daar. Ben vooral benieuwd naar de zandkroeg. Ziet er gezellig uit! Hihi Mooie bananen trossen en bomen. Weer een stel hele mooie belevenissen! Prachtig papa en mama

    Groetjes Justin en Willemijn

  • 17 Februari 2014 - 21:32

    E.T.:

    Wat weer een prachtige belevenissen met bijzondere details over geschiedenis en koffie. Ook erg mooie foto's, het genieten van natuur, cultuur en gezelschap straalt er van af. En die zonsondergang door die bijzondere bomen, prachtig! Roel en Jettie gisteren gezien, zij vonden het ook erg bijzonder en wilden zo wel weer terug. De bbq van Fokko was erg goed bevallen, ik zou ook graag een keer aanschuiven. Mama, fijn dat je wat verkoeling hebt gevonden in een grot. Liefs vanuit een frisser Rijswijk

  • 18 Februari 2014 - 11:01

    Margriet En Jan Lammert:

    Lieve pap en mam,

    Ik wil elke keer zo graag even langskomen als ik de verhalen hoor of lees. Nu ook weer, wat een prachtige belevenissen. Fijn dat Jettie en Roel het gezellig hebben gehad bij jullie en wat een mooie trip hebben jullie gemaakt naar Delfinópolis. Mooi rivierengebied. Gaaf ook dat jullie door het Atlantische oerwoud zijn gereden, wat een belevenis. Geniet van jullie tijd, en dat het extra jaar ook maar erg leuk mag worden!!!

    Liefs Jan Lammert en Margriet

  • 19 Februari 2014 - 12:33

    Piety:

    Lieve Fokko & Wiepie!!

    Bedankt voor het prachtige verslag, en mooie fotos. Heb weer genoten van jullie belevenissen. Je kunt het erg mooi verwoorden.

    Geniet ervan!
    Lieve groetjes van mij

  • 20 Februari 2014 - 19:23

    Wieke:

    Elke keer ben ik weer onder de indruk, van alweer, een geweldig verslag..
    Jammer dat jullie daar langer blijven(voor ons) , maar des te meer verhalen straks..

    Lieve groeten, van ons, ook voor Fokko..!
    xx

  • 22 Februari 2014 - 01:30

    Harry En Henny Kannegieter:

    Wat heerlijk om dit allemaal mee te maken. Groot gelijk om jullie verblijf nog even te verlengen, alhoewel we natuurlijk wel uitzien naar jullie terugkeer en weer als vanouds "live" kunnen kletsen, wijntje drinken en jodelen. Maar geniet er vooral van, want voordat je het weet zijn jullie weer in Friesland en de Elfstedentocht is nog steeds niet gereden; dus dit hoogtepunt hebben jullie niet gemist. Wel landen binnenkort onze sporttoppers uit Rusland op Eelde (voor ons op fietsafstand) met heel veel medailles, zijn wel trots, maar de laatste Elfstedentocht was onvergetelijk en niet te vergeten de logies in Oenkerk.
    Zoals we hebben kunnen lezen redden de kids zich prima; dus geniet maar volop van jullie buitenlands avontuur!

    Liefs van Harry en Henny

  • 25 Februari 2014 - 18:19

    Wilma:

    het was weer een mooi verhaal !!
    Nou Dat was lang onderweg 3 maanden wachten maar dan heb je ook weer leesvoer
    Geniet van de groene Amsterdammers
    xxxWilma


  • 25 Februari 2014 - 18:52

    Tineke:

    zoals altijd weer een prachtig verhaal met mooie foto's het landschap van Witmarsum geweldig zo mooi. Als een van de jongens nu een storing in Witmarsum heeft denk ik aan jullie verhaal en zie ik in gedachten de mooie plaatjes.
    Altijd genieten als jullie mail weer is geland in de mailbox.
    Jullie hebben gelijk dat jullie nog een jaartje blijven al hoewel ik soms wel even met jullie zou willen kletsen
    Zou graag een bakje echte Braziliaanse koffie met jullie willen drinken en dan genieten van de omgeving en lekker bijpraten wie weet komt het er nog eens van.

    we kijken weer uit naar een nieuw verhaal

    liefs en dikke tût Tineke


  • 25 Februari 2014 - 18:52

    Tineke:

    zoals altijd weer een prachtig verhaal met mooie foto's het landschap van Witmarsum geweldig zo mooi. Als een van de jongens nu een storing in Witmarsum heeft denk ik aan jullie verhaal en zie ik in gedachten de mooie plaatjes.
    Altijd genieten als jullie mail weer is geland in de mailbox.
    Jullie hebben gelijk dat jullie nog een jaartje blijven al hoewel ik soms wel even met jullie zou willen kletsen
    Zou graag een bakje echte Braziliaanse koffie met jullie willen drinken en dan genieten van de omgeving en lekker bijpraten wie weet komt het er nog eens van.

    we kijken weer uit naar een nieuw verhaal

    liefs en dikke tût Tineke


  • 25 Februari 2014 - 18:55

    Tineke:

    zoals altijd weer een prachtig verhaal met mooie foto's het landschap van Witmarsum geweldig zo mooi. Als een van de jongens nu een storing in Witmarsum heeft denk ik aan jullie verhaal en zie ik in gedachten de mooie plaatjes.
    Altijd genieten als jullie mail weer is geland in de mailbox.
    Jullie hebben gelijk dat jullie nog een jaartje blijven al hoewel ik soms wel even met jullie zou willen kletsen
    Zou graag een bakje echte Braziliaanse koffie met jullie willen drinken en dan genieten van de omgeving en lekker bijpraten wie weet komt het er nog eens van.

    we kijken weer uit naar een nieuw verhaal

    liefs en dikke tût Tineke


  • 25 Februari 2014 - 18:55

    Tineke:

    zoals altijd weer een prachtig verhaal met mooie foto's het landschap van Witmarsum geweldig zo mooi. Als een van de jongens nu een storing in Witmarsum heeft denk ik aan jullie verhaal en zie ik in gedachten de mooie plaatjes.
    Altijd genieten als jullie mail weer is geland in de mailbox.
    Jullie hebben gelijk dat jullie nog een jaartje blijven al hoewel ik soms wel even met jullie zou willen kletsen
    Zou graag een bakje echte Braziliaanse koffie met jullie willen drinken en dan genieten van de omgeving en lekker bijpraten wie weet komt het er nog eens van.

    we kijken weer uit naar een nieuw verhaal

    liefs en dikke tût Tineke


  • 25 Februari 2014 - 18:57

    Tineke:

    O jee een foutje te vaak op het zelfde knopje gedrukt.

  • 26 Februari 2014 - 20:13

    Jettie:

    Dag lieve vrienden,
    Wat een mooi verslag. En het is een hele eer om er een rol in te mogen spelen.
    Dikke knuffels en tuut,
    Jettie

  • 28 Februari 2014 - 14:55

    Patricia:

    Hallo Wiepie en Fokko,

    Dat jullie een jaar langer blijven verbaast mij niets. Fokko kennende, weet ik, dat hij op zo'n manier met de mensen omgaat, dat ze aan zijn lippen hangen. Ook jouw enthousiasme, Wiepie, werpt m.i. voor CRV vruchten af. Zij hadden geen betere koppel naar Brazilië kunnen sturen.
    Ik val in herhaling, maar door jullie verslagen krijg ik iedere keer weer de kriebels.
    Gelukkig vertrek ik a.s. zondag voor 2 weken naar India, dus het mag kriebelen.
    Zuid- en Midden Amerika komen steeds hoger op mijn verlanglijstje te staan.
    Ik stuur jullie t.z.t. mijn foto-album wel weer op.

    Groetjes
    Patricia

  • 01 Maart 2014 - 16:26

    Jan Hans De With:

    Het is weer een prachtig lezenswaardig epistel geworden Wiepie!
    Jullie vermaken je prima en ik geloof dat ik er ook nog wat tijd achteraan geplakt had.
    Het zijn ook prachtige foto's zodat we een prima idee krijgen hoe het daar is.

    Heel veel groetjes van Foka, Miryam, Ruben, Stephan en van mij.
    Vast ook de groeten van tante Rennie. (ze begint een oude dame te worden net als tante Grietje)

    Jan Hans

  • 07 Maart 2014 - 11:20

    Iety:

    Verbaasd me niks die verlenging! En als je er zelf zin in hebt dan moet je het ook zeker doen!
    Wie weet welke avonturen jullie nog mogen beleven......
    Voor on betekent het dat we nog tijd kunnen nemen om tóvpch no. heenreis

  • 09 Maart 2014 - 17:35

    I+H:

    Even 't verhaal afmaken...... Voor ons betekent het dat we een reis naar jullie toe nog kunnen uitstellen, mochten we daartoe nog in de gelegenheid komen.....
    Nu zijn we beiden wat in de 'lappenmand'. H. door longontsteking en ik kreeg vrijdag de pennen en schroeven uit mijn elleboog. Dus we hebben beide tijd nodig om te herstellen.
    Het mooie voorjaarsweer vandaag helpt er goed bij!

    Blijven jullie in ieder geval genieten van alles wat je beleeft! En doe het vooral samen als je in de gelegenheid bent!
    Lieve groet en knuffel,
    Iety + Hessel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fokko en Wiepie

Fokko en Wiepie in Brazilië

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1025
Totaal aantal bezoekers 56562

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 10 September 2014

Voor twee jaren naar Brazilië!

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: