Trouwfeest, bezoek aan Litouwen en WMC Kerkrade - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Trouwfeest, bezoek aan Litouwen en WMC Kerkrade - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Trouwfeest, bezoek aan Litouwen en WMC Kerkrade

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

05 Augustus 2013 | Litouwen, Kaunas

TROUWFEEST
Vanuit Brazilië zijn wij naar Nederland gegaan voor het grote trouwfeest op 29 juni, van onze dochter Margriet met haar geliefde Jan Lammert. Het was een waanzinnige dag. Het was droog, de zon scheen en wij zagen een stralend bruidspaar. Het is bijna niet te beschrijven hoe dit voelt. Terug in Brazilië praten wij er nog steeds over. Het “Ceremonieel- feest” was in het gemeentehuis te Burgum waar CDA wethouder Doeke Fokkema het bruidspaar in het echt heeft verbonden. Pake Jan Lammert Sijtsema en Oma Grietje Tolsma-Baron, waar het bruidspaar naar vernoemd is, waren hun getuigen. Daarna in de kerk te Garijp het “Trouw-feest”, onder begeleiding van Corry Nicolay, dat in het teken stond van verschillende religies. Het was een plechtige ceremonie waarin alle wereld geloven tot hun recht kwamen. Het orgel werd bespeeld door Anneke met hulp van Sietske, de zussen van Jan Lammert. De broers van Margriet, Folkert- Hans en Leonard speelden trompet. Hierdoor was het een prachtig muzikaal “Trouw-feest”. Mijn “Kippenvel moment “was dat Fokko met Margriet de kerk binnen liep en hij haar de sluier af deed en Margriet haar hand in die van Jan Lammert legde. Op deze wijze gaf Fokko onze dochter weg. Het “Huwelijks-feest” was te Wijnjewoude in de feesttent naast hun woonboerderij. Direct na aankomst stond de BBQ al klaar. We konden zelfs buiten in de zonnige luwte eten. Wat gezellig (als ik dit nu in Brazilië vertel begrijpen ze niet dat Nederlanders buiten gaan zitten met een temperatuur van 14 graden, maar wij waren er blij mee want het was de eerste droge dag na die vreselijke natte juni maand). 's Avonds was het een echte boerenbruiloft met een prachtige muziekband en er werden door familie en vrienden leuke muzikale- en theater-achtige stukken opgevoerd. Maar het mooiste moment kwam toch wel van de bruid Margriet zelf. Met gitaar zong zij een zelfgeschreven lied voor haar “man” Jan Lammert. Velen pikten een traantje weg. Fijn om deze dag te mogen beleven.

LITOUWEN
Wij zijn de maandag erna vertrokken naar Litouwen waar Fokko nog enkele lezingen voor CRV heeft gegeven. Zijn privé secretaresse (Wiepie) mocht ook mee. Twee lezingen met ongeveer 130 boeren zijn in de omgeving van de stad Kaunas gegeven. Enkele boeren vertelden mij dat ze veel van mijn man hadden geleerd. Ik was toen toch een trotse vrouw. Kaunus is een prachtige stad omgeven door een ring van negen forten. De stad heeft een oud middeleeuws centrum. Omdat we nog enthousiast waren van de bruiloft hebben we 's avonds in een prachtig barretje een heerlijke fles wijn gedronken. Anderhalf uur alleen maar gepraat over het feest. De barman heeft vast gedacht: “die twee kunnen het wel pratende houden”. Maar zo gaat het: waar het hart vol van is stroomt de mond van over (mooi spreekwoord).
De laatste dag waren wij in Siaulial. Na de lezing en praktijkles zijn wij naar het katholieke bedevaartsoord met de “heuvel van kruisen” geweest. Dit is het Mekka van het katholieke Litouwen. Duizenden en duizenden houten, metalen, dure en goedkope kruisen staan op deze heuvel. De eerste kruisen stammen uit de 14e eeuw. Tijdens de bezetting van de Sovjet Unie was het plaatsen van een kruis een misdrijf, maar er bleven pelgrims komen. In 1961 heeft het Sovjet regiem de hele boel plat geschoven maar binnen de kortste keren stonden er weer meer kruisen dan daarvoor. In 1972 na een studentenprotest, werd het terrein weer leeggehaald maar in 1990 stonden er al weer 40.000 kruisen op de heuvel. Sinds de onafhankelijkheid van het land is het aantal vertienvoudigd en staat sinds 2002 op de werelderfgoedlijst. Litouwen heeft een vriendelijk heuvelachtig landschap. Je ziet nog veel huizen en grijze gebouwen uit de Sovjet Unie tijd.

WMC, Wereld Muziek Concours in Kerkrade.
Ons laatste weekend in Nederland zijn wij met het wielrijdersmuziekkorps Crescendo en vele supporters naar het WMC in het Roda JC stadion te Kerkrade geweest. Maar liefst 20.000 muzikanten uit meer dan 35 landen strijden hier om de wereld titels op het gebied van blaasmuziek. Toen Crescendo het stadion binnen fietste gingen de rillingen over mijn lijf. Het eerste onderdeel, de marsparade, liep gesmeerd. De toeschouwers waren uitzinnig. Het tweede onderdeel, de show, stond ook als een huis. Wij pakten soms elkaars handen vast, vooral wanneer er solo’s werden gespeeld. Alles liep uitstekend, super zelfs, spanning in je lijf tot de laatste noot. Crescendo heeft weer fantastisch gepresteerd. Twee zilveren plekken werden behaald. Een club waar iedereen trots op kan zijn. Ondanks het feit dat Fokko nu zelf niet meespeelde heeft hij de WMC grasmat toch voor de 10e keer mogen betreden. Als mede-kaasdrager ging hij de hoeken voor de marsparade (met grote Goudse kazen) uitzetten. 's Avonds zijn wij Kerkrade nog in geweest. Op de markt was het nagenieten met dans en muziek. De plek waar de korpsen het verdriet van verlies verdrinken of de overwinning vieren.

Wij pakken het leven hier in Brazilië weer op. Fokko is voor zijn werk al weer een week naar Chili geweest. En ik ben de afgelopen week voor het eerst met de jas aan naar de stad geweest. Dit is vermeldenswaard omdat de wintertemperatuur hier voor de eerste keer onder de 20 graden was. Voor mij iets plezieriger dan de zomerse tropische warmte van 40 graden of meer.

Lieve vrienden bedankt voor jullie reacties,
Een warme groet uit een warm land.
Liefs Fokko en Wiepie.

• 05 Augustus 2013 - 18:57

Hendrik En Annalies:

Hallo Fokko en Wiepie,
    Ten eerste van harte gefeliciteerd met het huwelijk van jullie dochter.Wat een mooie foto's en een trotse ouders.Wiepie je staat er zeer charmant op met je fantastische hoedje en wat mooi Margriet aan de arm van haar vader,een kononklijk huwelijk. We vallen van de ene verbazing in het andere met de prachtige foto's erbij en van Kerkrade,wat een belevenissen.
    Prachtig om te zien hoe jullie er samen van genieten,het lijkt wel een lange huwelijksreis die jullie aan het maken zijn.Geniet ervan en we zien de volgende tripverhalen weer tegemoet.Wij gaan a.s. dinsdag naar onze Anouk in Amerika en gaan daar trekken met een camper,nou tot ergens in sept./okt.
    Hartelijke groet van ons.

• 05 Augustus 2013 - 19:49

Margriet Sijtsema-Tolsma:

Lieve pap en mam

Weer een prachtig verhaal! Ook wij zijn nog aan het nagenieten van het huwelijk. Wat was het prachtig. Het gemeentehuis, de religieuze overdenking met het mooie moment van de kerk binnen wandelen met pap en toen ook nog het prachtige feest in de tent.
    Leuk om ook nog een inkijkje te hebben bij de boeren in Litouwen en de Russische grens. Succes weer in Brazilië en geniet!!

Veel liefs Margriet
    en natuurlijk ook van Jan Lammert

• 05 Augustus 2013 - 22:39

Alex & Geppie:

Wiepie, Wiepie, Wiepie,

Wat bist een mooi verhoalen verteller!
    Geppie zit op dit moment in Digne les Bains met Crescendo, hebben het erg naar hun zin, publiek is enthousiast, vanmiddag zijn ze wezen zwemmen. Volgende week is het mijn beurt om naar Dax te gaan. Zo wisselen we het af en plannen we onze vakantie en opvoedkundige praktijken rondom de optredens van Crescendo, tis wat!!! maar wat kriegen we dr feur terug, hoef ik neit ut te legn (mien gruns is neit zo best.)

Gr. van Alex & Geppie.

• 05 Augustus 2013 - 22:56

Willemijn:

Hai lieve papa en mama!!

Het was super leuk toen jullie hier waren!!
    De bruiloft was helemaal geweldig!! En het WMC was ook in 1 woord top!
    Een super maand!!
    En zo mooi hé, we hebben het eigenlijk helemaal niet gehad over jullie trip naar Litouwen. Teveel andere dingen om te bespreken.
    Maar ik zie dat jullie het daar ook mooi hebben gehad.
    Goh, wat staan er veel kruisen op die heuvel, vast bijzonder om te zien!

Geniet van de winterse temperaturen in Brasil!!
    Tut Willemijn

• 05 Augustus 2013 - 23:34

Anneke:

Leave Wiepie en Fokko.
    prachtich dit te lêzen en de foto's te besjen. Dat dy krúsen der al sa lang stean en alle kearen der wer del set wurde. Ik hoopje it sels in kear te sjen.
    groetnis fanút in waarm Aldtsjerk, tút Anneke

• 06 Augustus 2013 - 13:24

Piety :

Lieve Fokko & Wiepie,

bedankt voor weer een prachtig verslag. Dat stukje over wmc kan ik mij helemaal in vinden, wat was dat een super dag! Ik heb met jullie, crescendo en de vele supporters echt genoten dan die dag..
    Indrukwekkend stukje over de kruisen, wat zal dat bijzonder zijn, om dat te zien..

Succes met alles daar, en geniet ervan!!

Liefs van mij..

• 06 Augustus 2013 - 23:26

E.T.:

Wat een verslag en wat een prachtige foto's. Allemaal dingen waar jullie met trost van hebben genoten. het trouwfeest was in 1 woord geweldig! Ze zijn en blijven een prachtig paar! Het WMC fantastisch, allemaal sterren en zo mooi dat jullie er bij konden zijn.
    Je maakt goeie reclame voor landen waar je zo snel niet aan denkt voor vakantie, maar die heuvel met kruisen lijkt me toch wel een vast de mooiste heuvel ter wereld, indrukwekkend hoor! Tut vanuit Rijswijk

• 07 Augustus 2013 - 16:59

Tina V.d. Velde:

Lieve Fokko en Wiepie,
    Wat was het fijn om jullie hier in Nederland te hebben!
    We hebben kunnen genieten van elkaar en de mooie Bruiloft!
    Gelukkig hbben jullie een goede tijd hier gehad!
    Ook het W.M.C in kerkerade was een groot succes met 2 maal zilver!
    Fokko is in Litouwen helemaal in zijn element!
    Geweldig om te zien en jij kon weer mooi mee op reis.
    Nu in Brazilië pakken jullie het leven weer op en heerlijk dat de
    temperatuur iets aangenamer is. Bedankt voor het mooie verhaal
    en de prachtige foto"s dan kunnen wij ook weer even mee genieten!
    Lieve 2, het ga jullie goed en de allerliefste groetjes van mij" Tina.

• 09 Augustus 2013 - 08:24

Wieke:

Halle buurtjes,

Ik blijf er bij dat Wiepie haar carriere is misgelopen; maar wie weet als jullie straks voor vast op jullie "honk"hier zitten... Wiepie wat een geweldig verslag weer.. Elke keer kan ik me, door de manier van schrijven , helemaal inleven..
    Een geweldig maand, zeer indrukwekkend lijkt mij ook, als dan je dochter word "weggegeven", maar een geweldige indruk om op terug te kijken...
    Voor jullie is het "normale" leven daar natuurlijk al weer volop in gang..
    Hier lopen zo langzaam aan de vakantie's voor velen ook ten einde, en moet alles weer een beetje in het ritme komen..
    De dagen worden al wat korter, maar voor Nederlandse begrippen, hebben we hier, qua weer, nog steeds niet te klagen..
    Voor Wiepie ook wel weer vertrouwd lijkt mij; de jas even aan...;-)
    Geniet , we horen/zien/lezen graag gauw weer iets..
    Liefs van ons alle drie..ook voor Fokko natuurlijk!! x.

• 18 Augustus 2013 - 18:42

Gerva Hoekstra:

Hallo Wiepie en Fokko,

Vrijdagavond waren wij bij een optreden van Folkert Hans. Ik zag een advertentie in de Woudklank (streekblad van Opsterland) en dacht gelijk "dat moet een zoon van jullie zijn". Dus daar wilde ik heen. Zag gelijk dat hij veel op z'n vader lijkt. Wat een geweldig optreden trouwens, indrukwekkend. En dan begin je te denken aan, zeg maar zo'n 35 jaar geleden. Burmann, weet je nog? Zodoende ben ik wat aan het surfen geweest en laat ik nou deze site tegenkomen. Ik moest even reageren. Fantastisch deze reis en ja.......net iets voor jullie. Nog niets veranderd?? En een getrouwde dochter. Wat leuk. Heb nog lang niet alle reisverslagen gelezen, alleen deze, maar zal dat zeker doen. Heel veel plezier en succes nog en heel veel groeten,

Gerva Hoekstra

• 23 Augustus 2013 - 16:20

Leonard T:

Moai verslagje!

Foar we it witte bin jim jir alwer ien de grinzer Peen.
    Ik sil jun gesellich mei Peter nei 'Spykerpop' Niekerk mei Tineke, Guus en de oare meute.
    Moarn gesellich mei de Fboun karre richting doarpsfeest Gytsjerk matinee en juns mei Willemijn feesten.

Oant sjen alders!

Tut Leo