Europa, Afrika en Latijns Amerika - Reisverslag uit Tunis, Tunesië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Europa, Afrika en Latijns Amerika - Reisverslag uit Tunis, Tunesië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Europa, Afrika en Latijns Amerika

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

13 Juni 2013 | Tunesië, Tunis

Als je een man hebt die voor zijn werk over de wereld reist is het mooi om zo nu en dan met hem mee te gaan en de belevenissen op papier te zetten. Hierbij het verhaal van onze bezoeken aan drie continenten in een paar weken.

We zijn begonnen in Europa. Er deed zich een heugelijke feit voor. Fokko zijn ouders waren 65 jaar getrouwd. We hebben feest gevierd in het Baron Theater in Opende. Meer dan 120 mensen waren aanwezig en het was heel erg gezellig. De gebroeders Tolsma (onze zonen) hebben gespeeld voor hun Opa en Oma wat natuurlijk de feestvreugde op een hoger peil bracht. Ook kwam showband Crescendo langs. Gelukkig was het mooi weer zodat mijn schoonouders met alle aanwezigen buiten de serenade konden aanhoren. Dit was voor hun en ons allemaal ook een hoogtepunt. In kleine kring hebben we als familie samen nog warm en koud buffet gehad. Ik hoop dat wij het ook mogen beleven. 87 en 89 jaar, gezond en de geest nog helder, wat een voorrecht.

Daarna richting Afrika, naar Tunesië. Fokko moest er heen voor zijn werk en ik reisde mee. We hebben hier bijna 5 jaar gewoond en onze Margriet en Folkert-Hans zijn er geboren. Een land met vele mooie herinneringen. We gingen eerst naar de stad Gabes waar Fokko lezingen heeft gegeven aan de boeren en voorlichters. Op het moment dat wij daar waren was er een zandstorm, het zand stoof over de weg en er ontstonden duinen door de harde wind. Je kon je moeilijk staande houden. De mooie blauwe lucht was daardoor niet meer te zien, het was geel van het zand. Wat een belevenis in het voor ons zo bekende land. Onderweg brood gekocht. De oven staat gewoon aan de kant van de weg. Het brood wordt erin gebakken. Verser en lekkerder kun je de broden niet krijgen. En heerlijk schapenvlees vindt je ook langs de weg. Het schaap wordt ter plaatse geslacht waarna de vacht wordt opgehangen. Zo kun je zien welk schaap je eet. Het vlees ligt op een blok hout en je kunt kiezen wat je wilt. Daarna gaan ze het voor je roosteren. Het schapenvlees is niet te vergelijken met dat van Nederland. Het heeft een betere smaak doordat de schapen op de steppe grazen.

Tunesië heeft het als land niet gemakkelijk. Twee jaar geleden brak de lente revolutie uit. De toenmalige dictator (president) Ben Ali is verjaagd. Het land heeft hierna een moslim regime gekregen, maar velen van de bevolking zijn er niet blij mee. Ze willen dat er weer een krachtig bewind komt waar de religie geen invloed in heeft. Dit geeft nogal wat spanningen. Mensen die zogenaamd, in naam van het geloof, handel drijven zoals het clandestien benzine verkopen. Ze staan met jerrycans vol benzine aan de kant van de weg. Dit komt allemaal uit Libië. Ook heeft het toerisme het moeilijk, plaatsen zoals de Souk (oude centrum in Tunis) en de kustplaatsen zoals Hammamet en Sidi Bousaïd hebben weinig of geen bezoekers. In Tunis ben ik naar de Souk geweest, hier gepraat met bekende kooplui die ik nog kende van de tijd dat wij er woonden. Ze missen de buitenlandse toeristen die hier anders zo graag kwamen. Het was er fijn slenteren en ik heb bij twee bekende kooplui thee gedronken en voelde mij hier erg gastvrij.

Fokko moest nog 2 dagen naar Mateur om lezingen te geven en bedrijven te bezoeken. Wij logeerden bij onze vrienden in La Marsa, niet ver van de plaats waar wij vroeger woonden. Dit was natuurlijk heel gezellig. Verder heb ik weer genoten van de Arabische cultuur met zijn vriendelijke mensen, de schilderachtige huizen en straten. Hopelijk keert de rust snel terug in dit land waar Fokko en ik van houden (Als je nog een vakantie bestemming zoekt is dit land aan te bevelen). Na Tunesië zijn we nog twee dagen bij onze kinderen geweest, stamppot gegeten en toen weer terug naar Brazilië.

Weer thuis in Latijns Amerika: Toen wij de deur van ons huis binnen stapten voelden wij ons hier direct weer thuis. De week erna ging Fokko voor zijn werk naar Argentinië. Ik mocht weer mee in zijn ‘koffer’. Het was weer genieten in Buenos Aires. Wat een bruisende stad. Wanneer Fokko werkt ga ik de ene keer mee naar de boeren en de andere keer ga ik mijn eigen gang en zien we elkaar 's avonds terug, zoals in Buenos Aires. Ik heb twee dagen gedwaald door Buenos Aires. Mensen vroegen me vaak waar ik vandaan kom. ‘Holanda’ zei ik dan, en bijna iedereen zei toen ‘Maxima’. De Argentijnen zijn er trots op dat ze nu drie belangrijke mensen hebben die hun land vertegenwoordigen. In de eerste plaats de paus ‘Papa Francisco’, dan voetballer ‘Messi’ en koningin ‘Maxima’. Geweldig, er straalde blijdschap van hun gezichten af. Wanneer Fokko van zijn werk terug kwam gaf dit goede gespreksstof vooral op de avond toen wij met CRV distributeur Fernando uit eten gingen. We gingen naar een restaurant bij de haven. Het beste vlees van Argentinië is daar te krijgen. Ongelooflijk, er kwamen die avond 600 mensen, om half twaalf 's avonds stonden er nog mensen in de rij om naar binnen te kunnen. De restaurants hier zijn open tot 01.00 in de nacht. Het gezamenlijk eten is in Latijns Amerika erg belangrijk. Eigenlijk passen wij daar ook wel een beetje tussen. Zaterdag was Fokko vrij en zijn we weer naar La Boca geweest, de kleurige wijk aan de oude haven waar ik al een keer over heb geschreven. Daarna zijn wij naar San Telmo gegaan. Hier hebben we rondom het plein gedwaald, waar allemaal kunstenaars hun werk tonen. Iedereen wil graag wat verkopen. Bij één van de stalletje had ik zoals gewoonlijk een praatje. De mevrouw zei: ‘Ik hou van jullie en ook van onze Maxima’. Ze haalde een Argentijns tijdschrift uit de tas en liet met trots onze Koningin van Nederland zien. Prachtig!

Daarna dronken wij samen een kop Irish koffie op het plein. Hier werd de Tango voor ons gedanst, prachtig wat een sfeer. In de hele stad wordt erop straat gedanst. Ik zei tegen Fokko: ‘Dit hebben wij gemist in onze jeugd’. Omdat we protestant zijn mochten we vroeger niet dansen van onze ouders, ze vonden het maar duivelse dingen. Hierdoor zijn we nu meer ‘houten klaasen’ met dansen. Wat het Calvinisme al niet teweeg heeft gebracht.

Bedankt voor jullie reacties die wij waarderen.
Een warme groet uit een warm land.

Liefs Fokko en Wiepie

• 13 Juni 2013 - 16:34

Margriet:

Lieve papa en mama

Dank voor het mooie verslag. Wat een veelzijdigheid aan ondernemingen de afgelopen weken: Nederland, Tunesië, Argentinië en Brazilië, wow. Vindt de foto's van Tunesië echt geweldig om te zien. Wat een ander land en cultuur. Bijzonder mooi.
    Om Nederland wat kleurrijker in de herfst en winter te maken zouden we onze bomen ook kunnen voorzien van zulk mooi haakwerk, gaaf hoor!

Geniet van jullie tijd in Brazilië en tot snel.

Liefs Margriet

• 13 Juni 2013 - 16:46

Feike, Anita En Kids Sienema:

Geweldig wat maken jullie wat mee.
    Fijn dat jullie een mooi feest hebben gehad met Fokke z'n ouders.
    Jammer dat we elkaar niet meer hebben ontmoet.
    Maar jullie weten hoe dat gaat in ons kleine kikker landje; iedereen heeft altijd haast.
    En niet de tijd voor dingen die werkelijk belangrijk zijn.
    Want we zullen jullie nu wel een hele tijd moeten missen.
    De kids waren dol enthousiast over de stenen, prachtig.
    Prachtig om de reisverslagen zo te lezen en de foto's te bekijken.
    Groetjes van ons allemaal

• 13 Juni 2013 - 17:26

Patricia:

Hallo Fokko en Wiepie,

Ik blijf het maar zeggen, dat jullie toch maar ontzettende bofkonten zijn, dat je zoveel van de wereld kunt zien (en dat grotendeels voor het werk). Geweldig om dan ook weer Tunesië er even tussendoor te kunnen bezoeken.
    Door jullie verhalen / foto's heb ik Argentinië inmiddels aan mijn 'verlanglijstje' toegevoegd. Waarschijnlijk wordt dat begin 2015 in combinatie met Patagonië.

Wat zien de ouders van Fokko er nog geweldig goed uit. Ik teken ervoor om zo oud te worden. Had ik jullie al verteld, dat mijn moeder eind januari overleden is? Een hele leegte is dat.

Ik zal jullie per mail een link naar mijn Picasa fotoalbum toesturen. Wellicht dat jullie het leuk vinden om een aantal van mijn foto's te zien.

Groet,
    Patricia

• 13 Juni 2013 - 21:34

Meint En Jellie:

Lieve Wiepie en Fokko

Weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Wat hebben jullie toch een enerverend bestaan om zoveel
    prachtige indrukken te kunnen opdoen en zoveel vrienden te maken. Hierop kun je later met veel genoegen op terug zien. Ook is het prachtig dat Fokko zijn ouders dit allemaal kunnen meemaken.
    Jullie ook nog bedankt voor de mail n.a.v. mijn verjaardag.
    Wij blijven met veel belangstelling jullie doen en laten volgen en zien uit naar een volgend contact.
    Groetjes Meint en Jellie.

• 13 Juni 2013 - 22:38

Eline Wind:

Dag Fokko en Wiepie,

Wij hebben een fantastisch dorpsfeest achter de rug. En heel bijzonder, alle jullie 4 kinderen waren aanwezig. En een Heit en Mem willen natuurlijk altijd weten hoe het met ze gaat.
    Leonard had plezier voor 10, Folkert Hans en band heeft de tent op z'n kop gezet, Willemijn was aan het collecteren voor Mees en voor Margriet was het net een reünie. Ze genoten. E

En ik weet dat jullie deze /volgende week naar ús Heitelân komen voor een wel heel bijzondere gelegenheid! Veel plezier en geniet maar lekker.

Tút fan ús.

Wijtse, Anne, Reinder en Eline
    ALDTSJERK

• 14 Juni 2013 - 13:16

E.T. :

Bedankt voor dit prachtige verslag en de interessante feitjes en uitleg van de cultuur en het leven in de verschillende landen. Helaas kon ik niet bij Opa en Oma hun feest aanwezig zijn, maar ik kan zien dat het geslaagd was. Ik teken er ook voor!
    Wat heerlijk om weer even in Tunesie te zijn, ik heb goede herinneringen aan het brood daar! En prachtig dat je nog bekende kopplui hebt ontmoet :-).
    Het is erg fijn en voornamenlijk handig dat jullie je overal thuis voelen en uiteraard geweldig om zo af en toe in die koffer mee te kunnen.
    Morgen ga ik met mijn eigen koffer terug naar Nederland zodat ik zondag gezellig gezamenlijk met broers en zussen stampot kan eten :-)! Tot binnenkort, liefs vanuit DR Congo

• 14 Juni 2013 - 15:00

Piety:

Lieve Fokko & Wiepie!!

Bedankt voor het mooie verslag en mooie foto's!!
    Zo te zien vermaken jullie je daar wel... En fijn dat jullie je daar thuis voelen, prachtig!

Geniet ervan!
    Liefs van Piety

• 15 Juni 2013 - 16:01

Anneke:

Fijn wer wat fan jimme te hearren. Moaie foto's fan in gesellich feest.
    Oant gau, tút Anneke

• 16 Juni 2013 - 02:10

Harry En Henny Kannegieter:

Lieve Fokko en Wiepie,

Met veel plezier jullie reisverslag gelezen. Ook wij denken nog steeds met veel plezier terug aan het mooie Tunesië.Toevallig hebben we het deze week nog gehad met Jaap en Lida over de vakantie en het verblijf bij jullie in Tunesië en de heerlijke sinaasappels in de boomgaard! Ik was toen bijna nog kraamvrouw; onze kinderen logeerden bij opa en oma, maar wat hebben we toen genoten. Herkenbare verhalen over de Souk, leuk om te lezen. Hier gaat alles goed, hopen over anderhalve maand ons derde kleinkind te verwelkomen en het wordt weer een meisje, dus ik leef me helemaal uit in het jurkjes naaien.
    Luitjes het ga jullie goed en zie uit naar het volgende verslag!

Liefs van Harry en Henny

• 21 Juni 2013 - 09:02

Wieke:

Hallo buurtjes...

Bedankt foar de opnij, prachtige update en foto's..
    Wot in kilometers en actie's ien 1 maand..
    Oant nije wieke, en in goeie reis tawinske!
    O ja dot mooie feltsje fan de foto kin Wiepie wol foar mie meinimme..hahah..

Groetnis en leafs, ek foar Fokko... Willem, Annick en Wieke.

• 23 Juni 2013 - 12:41

Jan, Wijtske En Gerke:

Hey Fokko en Wiepie,

Wat in prachtige ferhalen.... Ik wol it twadde feltsje wol haha..
    We hoopje dat we jimme gau wer sjoche en nog dat jimme nog in protte moaie dingen belibje meie..

xxx fan us.

• 23 Juni 2013 - 19:52

Iety + Hessel:

Leave Wiepie en Fokko,

Opnij genietsje fan wat jimme sa meimeitsje en trochfertelle kinne.
    Wy dogge mar krekt oft we by jimme yn e koffer sitte en it sels beleefje. Sommige fan de lânnen dy 't jimme beskriuwe hawwe wy sels besocht en oare proberje wy ús yn te tinken wér wy wat mei hawwe of/en fergelykje kinne. No ja, sa bliuwe wy seker op 'e hichte.

No ju noch in pear dagen en dan sille we jim wer in 't echt moetsje kinne tink? Of sitte jim al neist ús?
    Wy sjogge dér nei út.

As de res noch oanfange moat dan motte jimme moai wár meinimme as dit kin.
    Hjirre is om te gûlen oant no ta. It liket mear hjerst as simmer............ Wy binne oe sa sneu....
    Wy hoopje dat it neije wike yn elts gefal better wurde sil. Mar jimme binne sa sinne trochstoofd dat dit allinnig al waarmte jaen kin............. Dan moatte wy ús dér mar oan warmje.

In goeie reis dizze kant op en kom feilig oan.
    Leafs en Oant sjen!
    I + H

• 20 Juli 2013 - 23:55

Hendrik En Annalies:

Hallo Fokko en Wiepie,

Het is alweer een tijd geleden dat we gereageerd hebben,maar we volgen jullie verhalen wel en het is voor ons boeiend en interessant om te lezen maar voor jullie om te beleven.
    Wij zijn alweer een paar keer in de trynwalden geweest en missen dan dat we ook niet even naar jullie kunnen maar dat hopen we weer eens te doen in Opende.
    Bij ons is het goed en wij hopen a.s. augustus naar Amerika te gaan waar onze Anouk voor een jaar verblijft.
    We hebben daar een camper gehuurd en hopen daar samen rond te trekken.
    Regelmatig hebben we geprobeerd of we jullie via skyp kunnen bereiken maar jullie zijn natuurlijk veel onderweg en dan lukt het moeilijker,maar we houden het in de gaten of jullie online zijn.
    Wij wensen jullie alle goeds en veel plezier.

Gr.Hendrik en Annalies

• 23 Augustus 2013 - 16:09