Van Rio de Janeiro naar Bonfim Paulista - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu Van Rio de Janeiro naar Bonfim Paulista - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fokko en Wiepie Tolsma - WaarBenJij.nu

Van Rio de Janeiro naar Bonfim Paulista

Blijf op de hoogte en volg Fokko en Wiepie

21 April 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Lieve vrienden,
Door de ogen van onze dochter en toekomstige schoonzoon presenteer ik jullie onze gezamenlijke reisverhalen. Wij hebben een fantastische tijd gehad en genoten van het samen zijn.

Een warme groet uit een warm land
Fokko en Wiepie

Jan Lammert en Margriet op bezoek

Van de kou de zon in. Mooi strand bij Copacabana, prachtige groene natuur, heerlijke caipirinha's, grote stieren bij m’n vaders werk en mooie boerderijen omgebouwd tot hotel. We hebben een prachtig verblijf gehad bij m’n ouders. Hieronder een korte impressie.

Rio de Janeiro
De twee weken vlogen voorbij. We zijn in Rio de Janeiro begonnen en geëindigd. Een mooie stad, met 7 miljoen inwoners. M’n ouders kwamen ook naar Rio en we hebben samen de stad verkend. Hoogtepunt was natuurlijk het bezoek aan het Christus beeld ‘Cristo Redentor’. In vele steden in Latijns Amerika waakt er een Christus beeld over de stad. In Rio is dit beeld erg hoog (38 meter) en trekt het veel bezoekers. Het beeld staat op een berg op zo’n 710 meter hoogte en geeft een prachtig uitzicht over de stad en haar stranden. Uiteraard zijn we ook naar het strand Copacabana geweest. Rennen in de zee, een kokosnoot drinken op de boulevard en kijken en bekeken worden.

Barokke parels van deelstaat Minas Gerais
Mijn ouders waren met de auto gekomen en we zijn met dit voertuig twee weken lang door Brazilië getrokken. Wat een avontuur. In totaal hebben we zo’n 3000 kilometer gereden in de deelstaten Minas Gerais en Sao Paulo. De meeste wegen zijn erg goed maar we hebben ook een 80 km zandweg meegemaakt in de nacht, hobbeldebobbel en slechte aanwijzingen. Het land is immens, en als je wat wilt bekijken dan is dat snel 700 km verderop.
Onze eerste lange rit was naar Tiradentes. Een prachtig koloniaal stadje waar vroeger goud werd gewonnen en geëxporteerd. Mijn moeder heeft over dit stadje in een vorig verslag geschreven. Met de slaven die de kerken bouwden. De koloniale stadjes van Minas Gerais hebben mooie architectuur en barokkunst. In deze deelstaat herbeleef je de geschiedenis en cultuur van de pionierstijd. De koloniale dorpen zijn een overblijfsel van de eerste goudzoekers in deze regio. Naast Tiradetes hebben we de stad Ouro Preto bezocht. Hier hebben we een goudmijn bezocht en uitleg gekregen over de historie en goudwinning. In de 17e eeuw waren avonturiers op zoek naar slaven en goud. Ze vonden hier een zwart gesteente. Ze stuurden het op naar Portugal en het bleek zwart goud (Ouro Preto) te zijn. De zwarte kleur werd veroorzaakt door het ijzeroxide in de bodem. Het stadje zelf heeft 13 prachtige kerken, schilderachtige huisjes en ligt tussen de heuvels.

Vanuit Tiradentes zijn we naar Bonfim Paulista gereden. Mijn ouders wonen in Bonfim Paulista, in een prachtige condominio, in de deelstaat Sau Paulo. Ze hebben een heerlijk huis en tuin met zwembad om te vertoeven. Boeken lezen, het dorp verkennen, samen barbecueën in de tuin, zwemmen in het zwembad, en een borrel drinken op de uitkijktoren. Echt vakantie.

CRV Lagoa
Hoogtepunt van onze vakantie was het bezoek aan mijn vaders werk, CRV Lagoa. Naast industriële successen van vooral Sao Paulo is landbouw nog altijd een belangrijke pijler van de lokale economie. Van koffieplantages tot veehouderijen. CRV Lagoa is een wereldleider in de fokstierensector. M’n vader heeft ons een rondleiding gegeven op zijn bedrijf. We hebben de stieren bekeken, onder andere de Neolore stieren met hun imposante bulten op de rug. De stieren geven gemiddeld twee keer per week sperma, en dit wordt in de spermabank in rietjes gedaan en vervolgens verkocht. CRV draagt bij aan de groei van de Braziliaanse veeteelt. Maar niet alleen in Brazilië. Mijn vader is Business Manager van Latijns Amerika en probeert naast de verkoop van sperma in de landen in Latijns Amerika, kennis- en praktijkervaring met de boeren te delen zodat ze de productiviteit kunnen vergroten. Bij het bedrijf hebben ze ook een eigen TV studio en presentatoren. CRV Lagoa is elke dag 1 of 2 uur live op 3 televisie zenders in geheel Brazilië te zien. Mijn vader is regelmatig in deze programma's te zien. Prachtig om te zien hoe hij in Brazilië werkt, wie zijn collega’s zijn en hoe het bedrijf in elkaar zit. Ik was erg trots en blij om hem daar te zien.

De volgende dag zijn we naar familie Pereira gegaan. Een boeren familie die veel rietjes van CRV Lagoa afneemt. De twee boeren zonen (Leonardo en Antonio) hebben in Nederland bij ons gelogeerd toen ze een training hebben gehad bij de praktijkschool PTC in Oenkerk. Het was leuk om hen te bezoeken. Ze hebben een 1300 koeien, waarvan 400 Nederlandse Holstein koeien. Het is een groot bedrijf die 130 werknemers in dienst heeft. Vele dorpelingen hebben hierdoor een inkomen. M’n vader is hier al vaker geweest om praktijk- en theorielessen te verzorgen over de koeien. Ook verbouwen ze rietsuiker, koffie, kweken ze vis en maken ze cachaca van rietsuiker. We hebben in de jeep een tour over de landerijen gehad, fantastisch. Ook heeft Leonardo het verwerkingsproces van rietsuiker naar cachaca (nationale alcoholische drank) laten zien en hebben we uit de grote houten vaten mogen proeven.

In Brazilië hebben vele boeren hun boerderij omgetoverd tot hotel, Fazenda Hotel. Prachtige locaties, tussen de bergen, een 10 kilometer van de hoofdweg af, over zandwegen. Elke keer was het weer een verrassing waar we uitkwamen. De eigenaren waren stuk voor stuk erg vriendelijk. Altijd een mooi zwembad erbij, mooie ingerichte kamers, en lekker eten. In de ochtend uren waren dit ideale plekken om mijn yoga oefeningen te doen.

De tijd vloog voorbij. Het was erg fijn om bij m’n ouders op bezoek te zijn. We komen graag nog een keer.

Jan Lammert en Margriet

• 21 April 2013 - 20:10

Wieke:

Hallo buurtjes..

Ook jullie dochter heeft ons weer vorzien van een prachtig verslag, kan er anders niet uit opmaken dan
    dat jullie hebben genoten!!!

Liefs en ook de groeten van de anderen...

• 21 April 2013 - 20:30

Christien:

Wat een prachtige foto's, wat zullen jullie een plezier gehad hebben. Moeten die Nelores niet eens gekruist worden met een goede Marchigianastier Fokko? De stier die ik uit Italie gehaald heb, blijkt een topper en heeft vorige week 88 punten gekregen.
    Dank nog voor het gebruik van jullie huis in Opende waar de enthousiaste dames vergaderd hebben over de Oegandese kippenfarm. Als ik jullie was, bleef ik nog maar een tijdje in dat huis in het zonnige Brazilie, het begint hier nu eindelijk pas wat groen te worden en het blijft fris, brrrr.
    Heel veel plezier en succes daar toegewenst, liefs, Christien.

• 21 April 2013 - 20:44

Tina V.d. Velde:

Lieve Fokko en Wiepie,
    Wat lijkt het me heerlijk om 'jouw' land te laten zien aan je kinderen.
    Een meer dan GEWELDIGE ervaring. Veel ondernomen en veel gezien.
    Echt SUPER en dan vliegt de tijd voorbij.
    Bedankt voor het mooie verhaal en het delen van de mooie foto's.
    Fijn dat jullie zo van elkaar hebben genoten!

Heel veel liefs van mij; Tina.

• 21 April 2013 - 20:54

Ben En Marcelle Zwinkels:

Wat een mooi verhaal schreven jullie over dit gigantisch land, waar ik voor eerst kwam toen ik 23 jaar werd.
    Wij hebben erg genoten.
    Veel groeten uit Kameroen.
    Ben

• 21 April 2013 - 21:17

Evert En Wilma:

Fijn dat Jan-Lammert en margriet het leuk hebben gehad
    mooi reisverhaal En succes met de voorbereiding voor 29-06
    We komen een paar dagen naar Friesland
    Tot dan liefs e+w

• 21 April 2013 - 22:08

Lineke:

mooi verslag en prachtige foto's ! Copacabana....'k zie Fokko voor me op zijn trombone (mimiek) ha ha !

• 22 April 2013 - 00:37

Anneke:

Leave allegearre,
    Wat in moai ferslach en wat prachtige foto's.Sa krije wy wer in goeie yndruk fan in moai lân.
    Oant sjen, leafs Anneke.

• 22 April 2013 - 10:39

E.T. :

Wauw zwart goud, caipirinha's, op de uitkijktoren, moeder en dochter naast elkaar, vader en dochter naast elkaar - prachtig plaatje :-) haha, rondleiding van de TV ster bij CRV en stieren met imposante bulten, in de jeep over de landerijen van Pereira en uit de houten vaten proeven :-), omgetoverde boerderijen en zelfs een plek voor yoga! Duidelijk een geslaagde vakantie! Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en foto's. Liefs vanuit Kinshasa

• 28 April 2013 - 20:28

Meint En Jellie:

Wij hebben met veel plezier het mooie verslag van Margriet en Jan Lammert gelezen en natuurlijk genoten van de mooie foto's. Wij zijn echt een beetje jaloers op jullie geworden bij het zien van al die mooie en boeiende beelden. Bij ons in Nedeland is Maxima de ster, maar daar heeft Fokko zo te lezen bijna dezelfde status.
    Wij zien al wee ruit naar de volgende belevenissen.

Veel liefs,

Meint en Jellie

• 13 Mei 2013 - 16:07

Iety & Hessel:

Nog veel nieuws toevoegen aan bovenstaande reacties kan ik amper; zo mooi hebben sommigen verwoord wat er stond in het verslag.
    Wij lazen het bij de kinderen en Brabant en dan blijft een eigen reactie soms even liggen. Volgende keer hoop ik sneller te zijn Wiepie.........

Maar wat weer een prachtig verslag kwam een paar weken geleden bij ons binnenrollen. We hebben genoten met volle teugen van alle belevenissen en hadden stiekem graag meegereisd in de koffers............
    Super om zo alles mee te kunnen beleven via het reisverslag. Wat geweldig dat dit tegenwoordig mogelijk is om zo ver weg van elkaar, zomaar een dag later te kunnen treffen. Om maar niet te spreken van Skype, facebook, mail etc.

We troffen Jan Lammert en Margriet een dag na terugkomst in de tuin. Helemaal vol van alle belevenissen natuurlijk! Tegelijk alweer druk bezig om de puntjes daar gelijk weer op de i te zetten. Knap hoor met zo'n jetlag. maar het ziet er allemaal weer netjes uit. Klaar voor ontvangst van heit en mem deze week. Ze zeiden ons de foto's nog te laten zien. Nou dat komst vast wel een keer...
    gelukkig kwam er via het verslag ook al het nodige voorbij...

Lieve mensen nog een paar dagen en we kunnen jullie zelf even weer zien, een knuffel geven en lekker bijkletsen. We zien er naar uit..... Hoeveel nachtjes slapen nog???

Oant sjen en leafs